Rada města odsouhlasila zdražení jízdného, které zruší nejlevnější jízdenky a zavede nově 12 korun za jízdenku na 20 minut. Zdražení se dotklo i předplatních kupónů (jak už ČbD informoval, současné předplatní kupóny se nyní prodávají s platností pouze do konce srpna).


Pro jízdenky však bude platit přechodné období. Fámu, šířící se krajským městem, že staré jízdenky přestanou platit ze dne na den, včera zástupce dopravního podniku odmítl.


„Celé září budeme tolerovat, pokud někdo přijede odjinud a použije jízdenky podle starého tarifu,“ potvrdil Bohumil Matouš, manažer pro ekonomiku a obchod Dopravního podniku města České Budějovice (DP). Až do konce roku potom bude platit, že za nepoužité staré jízdenky vrátí při vrácení na předprodejní místo dopravní podnik cestujícím peníze. „Případně ji vyměníme z novou jízdenku s doplatkem,“ uvedl Matouš. Přechodné období pro výměnu jízdenek by mělo platit do konce roku. „Když si bude někdo jízdenky sulcovat doma dva roky, to už je vyměňovat nebudeme,“ upozornil manažer DP.


Největší změnou je, že končí jízdenky na 10 minut za 8 korun a nejlevnější jízdenka bude za 12 korun s platností na na 20 minut jízdy. Jízdenka na 40 minut podraží na 14 korun a například tříměsíční předplatní kupón, který stál 269 korun nyní pořídí cestující za 365 korun.


Z jednotlivých jízdenek nejvíce poskočí doplňkový prodej u řidiče. Místo 14 korun zde bude stát nový typ jízdenky rovných 20 korun. „Není to standardní prodej, slouží jen cestujícím v nouzi. Znamená velkou administrativu a dodatečné výdaje. Měli jsme v úmyslu úplně tuto službu zrušit, ale nakonec ji zachováme,“ řekl Matouš na adresu nabídky, která nutí dopravní podnik udržovat v linkách 250 pokladen s hotovostí.


Zdražení, které má i své kritiky, si podle vedení podniku a radnice vyžádaly stále rostoucí náklady a tudíž zvyšující se dotace pro českobudějovický dopravní podnik. Ty by se letos mohly pohybovat kolem 200 milionů korun. Ani v nových autobusech a trolejbusech se ale nedočkají cestující vyšší rychlosti, která se v průměru pohybuje okolo hranice 10 kilometrů za hodinu. Pokus svolat protestní demontraci, poté co rada města ohlásila záměr zdražit MHD, však skončil fiaskem, neboť akce se zúčastnilo jen pár lidí.


Většina cestující veřejnosti opatření přijala. Přesto někteří varují, že dojde k nárůstu automobilové dopravy. Radnice si to na základě průzkumů nemyslí, ale chce situaci po zvýšení cen jízdného vyhodnotit. „Kdyby došlo k výraznému úbytku cestujících, asi bychom na to reagovali,“ připustila již dříve na dotaz Deníku náměstkyně primátora Ivana Popelová.