Vedle silnice, která vede z Českých Budějovic na Včelnou, už může každý pozorovat první práce na Jižní tangentě. Komunikace, jejímž investorem je Jihočeský kraj, má stát podle náměstka hejtmana Pavla Klímy 845 milionů korun. Přinese velké dopravní změny.

Bagry už zahájily skrývku ornice a obří vrtné plošiny hloubí místo pro piloty, které budou podpírat nové mosty. Stavbaři zahájili akci v nejsložitějším místě budoucí komunikace. Jižní tangenta se tu bude křížit se zmíněnou silnicí z Českých Budějovic na Včelnou, železniční tratí a cyklostezkou.

Jižní tangenta je podle náměstka hejtmana Antonína Kráka plánována jako propojka mezi budoucí dálnicí D3 (sjezd u Roudného) a mezinárodní komunikací, která vede z Českých Budějovic na Český Krumlov. „Odlehčí tak značně přetížené dopravě v krajském městě,“ říká Antonín Krák. Tangenta totiž nabídne řidičům možnost najet z dálnice D3 na silnici I/3, aniž by museli přes České Budějovice.

Modrý most v Českých Budějovicích. Od 12. 4. 2021 bude uzavřen kvůli opravě.
Modrý most u Polikliniky Jih uzavřely opravy

Jižní tangenta má být hotova v roce 2023 a bude měřit 2,706 kilometru. Přinese velké dopravní změny do prostoru mezi Českými Budějovicemi a Včelnou. Předpokládaná cena za 2,706 kilometru nové silnice je 845 milionů korun, ale Jihočeský kraj jako investor počítá s tím, že využije nejen vlastní peníze. „Z celkové částky uhradí kraj ze svého rozpočtu 541 milionů, společnost E.ON šest milionů korun a téměř 300 milionů korun bude financováno z prostředků EU,“ upřesnil rozložení finančních nákladů Pavel Klíma. Tangentu buduje sdružení firem COLAS a Firesta-Fišer, kraj vybíral ze šesti nabídek.

Podle Pavla Klímy je součástí projektu například i rozšiřování a přeložky místních komunikací, budování inženýrských sítí a protihlukových opatření či výsadba zeleně.

Tangenta ovlivňuje dopravu už při stavbě. Momentálně je například nutné počítat například s uzavřením propojky mezi Lidickou třídou a Roudenskou ulicí.

Stavba nového mostu přes železniční trať u Trocnova nedaleko Borovan na Českobudějovicku.
Podívejte se, jak budeme jezdit u Trocnova. Dopravní poměry se změní

V současnosti se realizuje první etapa Jižní tangenty. Její druhá etapa má vést od sjezdu z D3 u Roudného směrem na Novou Ves. Několik obcí s tím ale v minulosti vyjádřilo nesouhlas a kritizovaly například možné ohrožení zdrojů pitné vody.

Křížení nově Jižní tangenty a místních komunikací pod Včelnou je řešeno novým kruhovým objezdem. Nově bude železniční trať vedena mimo úroveň komunikací. Cyklisté se přes kruhový objezd dostanou po dvou nových lávkách. Podél komunikace, v blízkosti stávající zástavby obce Včelná, budou vybudovány protihlukové zdi. A počítá se také s vybudováním nových sjezdů pro přístup k pozemkům podél stavby.