„Pokud strážníci vykonávající službu u monitorů zpozorují cokoliv podezřelého, vyšlou na dané místo okamžitě jednu z hlídek,“ vysvětlila tisková mluvčí Městské policie České Budějovice Kateřina Schusterová. „Zásahy jsou ve velké většině případů úspěšné. Nejčastěji se jedná o vykrádání aut a krádeže kol, v dubnu se nám dokonce podařilo za přispění kamer dopadnout zloděje tulipánů na Senovážném náměstí,“ doplnila.


Městská policie po Českých Budějovicích vytipovala zatím 16 kritických míst, kam kamery nainstalovala. Kvůli zásahům proti fanouškům jednu kameru umístila i na fotbalový stadion a dalších pět na výjezdové tahy z města. Systém za 13,7 milionů korun, které ministerstvo vnitra dotovalo částkou 1,9 milionu korun, jednoznačně přispěl ke zvýšení bezpečnosti českobudějovických obyvatel. Městská policie plánuje v nejbližší době stávající systém rozšířit.

Kromě průmyslových kamer městské policie ale sleduje pohyb obyvatel i čtrnáct kamer nedávno nainstalovaných na semaforech v Mánesově ulici u Koh-I-Nooru. Kamery na dopravní signalizaci nahradily indukční smyčky ve vozovce, které jsou často poruchové. „Videodetekci jsme začali používat právě kvůli vysoké poruchovosti čidel ve vozovce. Závady nejčastěji způsobovaly vyjeté koleje,“ sdělila Deníku tisková mluvčí magistrátu města České Budějovice Jitka Welzlová.


„Kamery mají za úkol hlásit řídícímu systému, že na semaforech čeká vozidlo. Umí dokonce spočítat, kolik aut ve světelném intervalu projíždí.“
Videodetekce postupně nahradí indukční smyčky i na dalších křižovatkách. Po dokončení rekonstrukce Pražské třídy bude tento typ kamer řídit i dopravní signalizaci na Mariánském náměstí.


„V současné době jsou všechny světelné signalizace ve městě dynamické, to znamená, že řídící skříň upravuje intervaly podle skutečného provozu. Například ve vedlejším směru na křižovatce u Kauflandu nepadne zelená, pokud tam žádné auto nečeká. Stejnou funkci splňují i kamery,“ doplnila Welzlová.


Nepočítáme-li soukromé průmyslové kamery, jsou posledním pozorovacím prvkem na českobudějovických komunikacích radarová pozorovací zařízení umístěná na křižovatkách u výstaviště a u Budvaru. Jejich zkušební provoz zahájil magistrát v září roku 2005 . V průběhu tří a půl měsíce fungování dokázali řidiči statisícového města spáchat neuvěřitelných 235 000 dopravních přestupků. Šest tisíc řidičů jelo na červenou, zbylý počet přestupků zahrnuje překročení povolené rychlosti.


„Nyní propracováváme podmínky pro vypsání výběrového řízení na dodavatele a provozovatele tohoto systému, které se uskuteční snad do konce roku,“ komentovala stav radarů Jitka Welzlová.