Třiapadesátiletý řidič Luboš Vojtík jel z práce domů. Náhle jeho Škoda Octavia zapadla do příšerně hluboké díry. Vojtík ihned zjistil, že tam měl být kanálový poklop, ale nebylo mu to nic platné. Škoda se na voze vyšplhala na dvacet dva tisíce korun. A to kvůli poklopu, za který zloději dostali zhruba sto padesát korun.

Ale to se má všechno změnit. Poslanci totiž navrhují, aby sběren mohli nosit kovový odpad jenom právnické osoby, kterým pak peníze za výkup přijdou na účet. Navíc se zpřísní i identifikace a ecidence lidí, kteří kovy do sběrem prodávají.

„Spíše si počkáme, až bude opravdu něco platit. Ale moc tomu nevěřím, že se něco změní. Lidé přeci nebudou chtít dávat šrot a kov zadarmo, to ho raději odvezou za hranice, a tam za něj dostanou peníze,“ myslí si o novele zákona muž obsluhující jednu z výkupen kovů.

Skeptičtí jsou k novince i ostatní. „Značky, kanály, okapy se budou krást pořád. Češi si už něco vymyslí, jak zákon obejít. Třeba budou šrot prodávat firmám a ta pak kovy prodá do sběren,“ mává rukou nad návrehem Bohuslav Jindra z okrajové čtvrti Českých Budějovic.

Zatímco někteří chystané změně moc nevěří, tak primátor Juraj Thoma to vidí úplně naopak.

„Tuto úpravu zákona jednoznačně vítám, protože zamezí poškozování soukromého a městského majetku, na který se sběrači zaměřují především,“ naznačil první muž českobudějovické radnice.

Obce a města na tento druh vandalismu těžce doplácejí ze svých rozpočtů.

„Například minulý týden zmizelo z Pražské třídy sedm kanalizačních poklopů. Ročně nás stojí jenom nahrazování vík od kanálů zhruba čtvrt milionu korun,“ upozornil Thoma.