„Předběžně jsme architektu Kaplickému řekli nějaké představy, nyní se budou upřesňovat,“ řekl v pondělí Antonín Kazil, předseda správní rady Jihočeské společnosti přátel hudby, který stojí také za pořádáním Hudebních slavností Emy Destinnové.

O záměru vybudovat v Českých Budějovicích Koncertní a kongresové centrum Antonína Dvořáka se hovoří už delší dobu. Shánějí se i finanční příspěvky. „Dělali jsme na to benefiční koncert. Letos byl i třetí ples,“ zmínil dosavadní aktivity Kazil .

Na začátku

Organizátor Hudebních slavností Emy Destinnové zdůrazňuje, že výtěžek z těchto aktivit je jen podpůrný, na přípravné akce. „Neříkám, že by se to z toho mohlo zaplatit. Hledáme soukromého investora,“ doplnil Kazil. „Jsme na začátku jednání,“ uvedl Kazil k možné spolupráci se slavným architektem.

„Jezdili jsme sem s rodiči na prázdniny, město znám. Je to trochu legrace, dostat se sem v této situaci,“ řekl včera při návštěvě Českých Budějovic Jan Kaplický Deníku. „Půjde o tu hudbu a o ty lidi okolo,“ doplnil architekt k jednáním, která jsou podle něj zatím „přísně tajná“, jak s úsměvem zdůraznil. Podle Kaplického se nabízejí dvě varianty pojetí budovy, i jinde využívané, kubická a obleji pojatá hmota. „Tato debata tady ještě vůbec nenastala,“ připomněl architekt současný stav rozhovorů o své možné účasti v záměru. Upozornil ale, že z hlediska určité symboliky například všichni vědí, že město je známé pivem. „Zapomeňte na ten nápoj, jde o symbol,“ nastínil, v čem lze třeba najít originalitu města, která by se pak mohla odrazit v architektonickém pojetí komplexu.

Pro nové hudební centrum se nabízí areál bývalých kasáren ve Čtyřech Dvorech. Kasárna má na dobu 49 let pronajaté sdružení firem, jehož úkolem je vybudovat zde novou čtvrť. „Jednáme se společností přátel hudby o podmínkách,“ popsal současný stav věci Václav Meškan, projektový manažer Sdružení firem areál Čtyři Dvory. Nejdříve je však podle Meškana nutné definovat potřeby nového centra a možnosti areálu.

Koncertní zázemí by například využily zmíněné hudební slavnosti. „Dnes se konají zčásti ve Všesportovní hale, zčásti v Metropolu, prakticky, kde se dá,“ řekl Kazil. Přebudování Kulturního domu Slavie za tímto účelem, o kterém se také jeden čas uvažovalo, odmítl předseda správní rady Jihočeské společnosti přátel hudby s tím, že by nevyhovělo nárokům.

Nové koncertní centrum by podle Kazila mohlo přinést i šanci, aby vznikl v Českých Budějovicích velký symfonický orchestr. Nyní zde působí Jihočeská komorní filharmonie, která sídlí v Koncertní síni Otakara Jeremiáše. Zde se také uskutečňuje většina koncertů vážné hudby, které se konají v krajském městě, ale uplatňují se v ní i další žánry.

Sály

„Udělat něco nového je těžké,“ zdůraznil Kaplický a ocenil, že zde existuje myšlenka, která se ujala. Architekt doplnil, že se zatím setkal se vstřícnými postoji i u českobudějovické radnice nebo krajského úřadu. V narážce na svůj pražský projekt architekt Kaplický konstatoval, že když se projekt zpolitizuje, tak z toho nikdy nic není.

„Vždy jsem si přál udělat něco takového. Kombinace dvou sálů by byla úžasná,“ naznačil Kaplický možnosti, které se pro zamýšlené centrum nabízejí. Dodal však, že výše než akustika by měli stát v projektu lidé.