Urychlení dostavby dálničního obchvatu města, po němž by řidiči jezdili bez poplatku. A také rozšíření zón placeného stání, které by nemělo být strašákem pro místní obyvatele a podnikatele. To jsou dvě patrně nejzásadnější programové priority pro Budějovice, na nichž se prozatím shodly strany vznikající čtyřkoalice.

Na povolební spolupráci při vedení města se v pátek shodlo hnutí ANO společně s Občany pro Budějovice (HOPB), TOP 09 a KDU-ČSL. Jednání o programových prioritách politici zahájili o víkendu, další schůzku mají dnes.

Nejvíce členové vyjednávacích týmů čtyř stran diskutovali hlavně o chystaném dálničním obchvatu Budějovic. „Shodli jsme se, že budeme usilovat o to, aby jízda po dálničním obchvatu města byla bezplatná," prozradil lídr hnutí ANO a kandidát na primátora Jiří Svoboda. Právě ANO také prosazuje, aby kromě již schválené trasy obchvatu upřelo město svou pozornost i na přípravu stavby komunikace vedoucí dál na východ od města po Lišovském prahu. „A to za předpokladu, že by to kompetentní úřady doporučily třeba z ekologického hlediska," zdůraznil Jiří Svoboda s tím, že přes Lišovský práh by mohla jezdit tranzitní doprava, která by nezatěžovala obchvat města.

Podle lídra HOPB Juraje Thomy ale není čas na experimentování. „Je třeba soustředit se na stavbu silnice ve schválené trase," sdělil s tím, že k tématu dopravy se politici ještě vrátí.

Parkování za peníze má místním pomoci

Proti rozšíření zón placeného stání i do ulic mimo samotné centrum města podepsaly stovky Budějčáků petici.

Novinka by měla pomoci vytlačit z širšího centra Budějovic na záchytná parkoviště auta lidí, kteří do jihočeské metropole jezdí třeba za prací. A tím uvolnit prostor pro vozy místních obyvatel a podnikatelů.

Lidé, kteří ale žijí třeba v Riegrově nebo Jírovcově ulici, za parkování podle dosavadních plánů budou muset platit, proto mnozí z nich protestují.

Další zóny placeného stání přesto ve městě vzniknou. Alespoň podle předběžné dohody hnutí ANO, Občanů pro Budějovice (HOPB), TOP 09 a KDU-ČSL. Tedy stran, které si pro příští čtyři roky pravděpodobně rozdělí křesla městských radních. Podle členů vyjednávacích týmů jmenovaných stran by však změna v systému parkování uskutečněná v režii rodící se koalice měla být pro místní občany přínosem. „Není naší snahou, aby za rezidenční parkovací místo platili lidé horentní sumy. Dá se uvažovat jen o administrativních poplatcích třeba do stokoruny," naznačil volební lídr TOP 09 Slavoj Dolejš.

Také podle lídra HOPB Juraje Thomy musí nový systém parkování vycházet vstříc lidem, kteří v daném místě žijí a podnikají. „Regulace parkování je nutná, ovšem nesmí se plánovat s cílem zajistit příjem do městské kasy," zdůraznil Juraj Thoma s tím, že například o konkrétních cenách parkovacích karet se zástupci stran budoucí koalice teprve budou bavit.