Třináct nových prodejen otevřela letos v Rusku českobudějovická společnost Koh-I-Noor Hardtmuth. Do konce roku přidá ještě další dvě.Známka Koh-I-Noor Hardtmuth patří v Rusku v oboru výtvarných a psacích potřeb mezi nejznámější, v sortimentu tužek, pastelek a pryží je v ruské prodejní síti zastoupena nejvýrazněji ze zahraničních značek.

Podle ředitelky exportu firmy Zdeňky Žánové navazuje budování sítě značkových prodejen v Rusku na úspěšnou obchodní strategii firmy v Česku, kde v posledních letech vznikla síť více než stovky značkových a partnerských prodejen. „V tuto chvíli prodáváme na domácím trhu ve vlastních prodejnách již 50 procent tuzemského obratu a za posledních pět let se nám zde podařilo navýšit prodeje o téměř 40 procent,“ vyčíslila Zdeňka Žánová.

Poslední otevřený obchod je situován ve městě Balašicha, což je menší město u Moskvy. Prodejna se nachází v jednom z nákupních center, kde je supermarket a nákupní galerie. Nejúspěšnější je prodejna ve městě Ljubercy v obchodním centru Orbita.

Nejprodávanějšími výrobky na ruském trhu jsou obecně pastelky, z toho zejména souprava uměleckých akvarelových pastelek Mondeluz, dále školní a kancelářské pryže a nejúspěšnější grafitové gradační tužky řady 1500.

Třináct nových prodejen otevřela letos v Rusku českobudějovická společnost Koh-I-Noor Hardtmuth. Do konce roku přidá ještě další dvě.Ruský trh je podle mluvčího holdingu Martina Doležala konzervativní a obtížně se na něm zavádí nový sortiment a jakékoli novinky. "Jednak proto, že značka Koh-I-Noor Hardtmuth zde vždy byla spojena zejména s grafitkami, pastelkami a pryžemi, ale také kvůli současným opatřením ruské vlády k omezení dovozu, kdy jsou zpřísňovány podmínky dovozu zahraničního zboží na ruský trh. Další samozřejmostí jsou ruské certifikáty, které nejsou levné, a naši obchodní partneři tedy pořizují certifikáty na zboží, které je osvědčené a dobře se prodává, a nepouštějí se příliš do experimentů. Přesto je těchto dovážených druhů položek asi 1000," uvedl Martin Doležal.

Do roku 2013 měl podle něj prodej na ruském trhu vzestupný trend. Ještě rok 2014 se vyvíjel velmi dobře, ale v roce 2015 začala působit evropská opatření proti Rusku, která se sice přímo nedotkla našeho sortimentu, ale ovlivnila podstatně koupěschopnost obyvatelstva a zapříčinila velké kolísání kurzu rublu, takže partneři českobudějovické firmy měli obtížnou pozici. Navíc ruské banky velmi zpřísnily ruským podnikatelům dostupnost deviz. "V roce 2015 došlo k poklesu prodeje o téměř 30 procent. V loňském roce došlo k oživení a obrat byl asi o 20 procent vyšší než v roce 2015, ale v letošním roce to vypadá opět na mírný pokles prodeje, který vyplývá z obtížné finanční situace některých zákazníků a obchodních partnerů, ačkoliv zájem o naše zboží je značný," dodal Martin Doležal.