V námořnickém oblečku a na miniaturní červené koloběžce se prohání podél trati. Na tom by nebylo nic zas až tak zvláštního, kdyby se nejednalo o šestačtyřicetiletého muže. Emil Roděj, majitel Veteranmuzea zorganizoval v sobotu v Jílovicích jízdu historických koloběžek. Na jednom místě tu bylo k vidění 113 těchto dopravních prostředků. Vznikl tak nový rekord.

„Ten nápad se zrodil při našich pánských dýcháncích. Vymýšleli jsme, jak originálně zahájit léto a shodli jsme se na koloběžkách, protože jsou krásně hravé a klukovské,“ vzpomněl Roděj.

On sám má od mládí slabost pro staré automobily a motocykly, před několika lety začal sbírat i koloběžky. „Upoutaly mě svou jednoduchostí a tím, že se za 100 let téměř nezměnily. Jsou to z mého pohledu dokonalé stroje,“ řekl.

Nyní se jeho jílovické Veteranmuzeum chlubí zhruba 50 historickými koloběžkami. Nejstarší pocházejí z roku 1910, mnoho je jich také ze 30. let minulého století. Většinou se jedná o koloběžky české, Roděj se ale má i exponáty z Francie, Anglie či Švédska. „Objevuji je hlavně na burzách, ale některé mi přinesli lidé z okolních vesnic. Jsou to takové ty poklady, co se skrývají na půdách,“ dodal.

Všem koloběžkám věnuje péči, pravidelně je promazává, aby se kolečka dobře otáčela a stroj stále sloužil. „Občas si na nějaké vyjedu. Jezdí krásně, akorát nápad na jízdu přichází většinou po posezení v hospůdce, takže je to trochu nebezpečné,“ pousmál se.

Začalo to motorkou

Rodějova sobotní akce přilákala celou řadu dalších nadšenců. Jedním z nich byl devětačtyřicetiletý Vlastimil Šram z Roudného u Českých Budějovic. „Mě také zajímá vše staré, co souvisí se šlapáním, tak jsem se přijel podívat,“ vyprávěl. U něj vášeň začala nenápadně starou motorkou, dnes má podle svých slov víc kol, tříkolek a koloběžek než motocyklů.

I on shání staré dopravní prostředky na burzách. Nejcennější pro něj jsou technicky zvláštní modely jako kola s převodovkou, odpérovanými vidlicemi nebo kola vojenská. „Mám anglické paragánské kolo, se kterým seskakovali parašutisté do terénu. To je hodně zajímavé,“ připomněl. U koloběžek zase oceňuje podomácku vyrobené modely.

Šram je původním povoláním automechanik, proto mu nedělá problém se o staré dopravní prostředky starat. Všechny jeho stroje jsou pojízdné. „Vzhledem k mému stáří a hmotnosti už vyrážím jen na kratší trasy, ale není problém ujet jakoukoli vzdálenost,“ uzavřel.