Dlouhé kolony u viaduktu v českobudějovické Rudolfovské ulici by již na jaře příštího roku mohly být minulostí.Tehdy se totiž otevře nová silnice, která řidiče dovede z Vrbenské ulice přes ulici Vodní a Rudolfovskou až do Pekárenské k sídlu firmy Jihotrans.

„Je to stavba, na kterou jsme čekali mnoho let, a jsem rád, že se ji nyní podařilo zahájit. Jedná se vlastně o obchvat města, takže má obrovský význam pro zdejší dopravu,“ uvedl náměstek primátora František Jelen. Podle jeho slov nová, takzvaná zanádražní komunikace zklidní provoz v okolí českobudějovické železniční stanice, doplní budoucí dálnici D3 a především odlehčí přetíženému viaduktu. „Víme, že je to jedno z nejkritičtějších míst v Budějovicích. Každý den tam kolabuje doprava a je to vlastně jediné přímé spojení s oblastí kolem ulic Vrbenská nebo Dobrovodská,“ dodal.

Nová silnice nyní vyrůstá mezi ulicemi Vrbenská a Rudolfovská. Podle Zdeňka Nováka, ředitele českobudějovické pobočky firmy Eurovia, která tento úsek začala před dvěma týdny stavět, se zatím neobjevily žádné zásadní problémy, bude pouze nutné přeložit vedení vysokého napětí. Na postavení této 400 metrů dlouhé části obchvatu dostala firma 280 kalendářních dní. I když budou muset dělníci podle Nováka v zimě práce přerušit, vše by mělo být hotovo na jaře.

Většina místních i přes drobné nepříjemnosti stavbu vítá. „Počítám, že se díky novému objezdu rozmělní doprava. Stát v zácpě třeba půl hodiny není nic příjemného, obchvat budu určitě využívat,“ řekl Petr Čermák z Českých Budějovic.

Stavba nové silnice, která právě vyrůstá mezi ulicemi Vrbenská a Rudolfovská, by nijak výrazně neměla omezit řidiče ani chodce. „Udělali jsme všechno pro to, aby to mělo minimální dopad na dopravu v Budějovicích,“ připomněl náměstek František Jelen. Zůstane tak například stále průjezdná Vrbenská ulice, i když řidiči tu narazí na menší nepříjemnost v podobě semaforů. Zdejší most se totiž bude stavět po polovinách.

Světluška nezavře

Jednou z podmínek pro stavaře bylo i to, že po celou dobu musí zůstat přístupný stacionář Světluška, který se nachází v těsné blízkosti budoucí zanádražní komunikace. „Nyní tedy stavíme od Vrbenské až ke stacionáři. Až bude tato část hotová, začneme stavět od Světlušky směrem k Rudolfovské a auta už tam budou moci jezdit z druhé strany,“ vysvětlil Zdeněk Novák.

Přesto mají pracovníci stacionáře z budoucí silnice smíšené pocity. Ředitelku Vandu Polívkovou na jednu stranu těší, že zařízení již nebude tolik odříznuté od okolního světa. „V zimě sem ani nejezdil stroj na odhrnování sněhu,“ reagovala. Na druhou stranu má ale obavy, že jim bude pod okny projíždět mnoho aut, především kamionů.

Okolo staveniště jezdí každý den do práce Václav Tůma z obce Zvíkov, i když jej občas zdrží například vozy vyjíždějící ze stavby, považuje zanádražní komunikaci za potřebnou. „Fronty v dopravních špičkách pod viaduktem jsou opravdu zoufalé. Když to odlehčí dopravě ve městě, bude to jedině dobře,“ komentoval.

Výstavba úseku mezi ulicemi Vrbenská a Rudolfovská přijde na 90 milionů korun. Ty poskytne kraj, město České Budějovice vykoupilo pozemky, následně ještě zaplatí světelnou signalizaci, veřejné osvětlení či cyklostezku, která podél obchvatu povede. Součástí nové silnice budou i protihlukové panely, které mají chránit okolní domy.

Brzy začne také stavba další části budoucího obchvatu, a to od Rudolfovské ulice směrem k sídlu firmy Jihotrans v ulici Pekárenské. I tato silnice by měla být hotová na jaře příštího roku a řidiči tedy již za necelý rok budou moci jezdit z Vrbenské ulice na Pekárenskou zcela novou trasou.

V budoucnu by měl obchvat vést až na takzvané Propojení okruhů, tedy spojnici Okružní a Nádražní ulice. „V druhém směru bude silnice pokračovat z Vrbenské přes plynárny na Dobrovodskou ulici,“ doplnil Jelen. Město navíc již nyní připravuje výkupy dalších pozemků, aby mohla zanádražní komunikace jednou vést až do budějovické čtvrti Mladé.

ANDREA ZAHRADNÍKOVÁ
TADEÁŠ NOVÝ