Domnívám se proto, že bychom si tuto příležitost neměli nechat ujít.


Od počátku, kdy se tento projekt začal připravovat, zdůrazňuji, že se v žádném případě nebude realizovat bez pomoci dotací. Utratit 73 milionů na koněspřežku z městské pokladny skutečně nemíníme. Proto platí, že se do revitalizace koněspřežní dráhy pustíme pouze v případě, že na ni získáme dotaci z Evropské unie, která může pokrýt až 85 procent nákladů. Určitá spoluúčast města je nutná – ale i zbývající peníze se pokusíme do projektu dodat z jiných zdrojů, než je rozpočet města.


Názory, že peníze na koněspřežku by se měly využít jinde, jsou naprosto mylné. Jde totiž o účelově vázané prostředky na konkrétní projekt. Buď dotaci dostaneme a budeme je muset použít na koněspřežku, nebo je nedostaneme – v obou případech jsou proto úvahy, na co všechno by se daly použít, zbytečné.


Při provozování koněspřežky nepočítáme s milionovými výnosy na jízdném pro městskou pokladnu. Smyslem koněspřežky je přitáhnout do města více turistů, kteří zde utratí peníze za služby i zboží - podpořit podnikání ve městě.


Řada informací, která se o koněspřežní dráze objevila v uplynulých dnech v médiích, je značně pokřivená k obrazu odpůrců koněspřežky. Těch je přitom podstatně méně (byť jsou značně hlasití) než lidí, kteří koněspřežní dráhu podporují. Zdůrazňuji, že petici za její obnovu podepsalo 111 majitelů domů a podnikatelů z České ulice a okolí. Projekt má i podporu Jihočeské hospodářské komory nebo Jihočeské centrály cestovního ruchu.


Na vyjmenování všech nepravd a výmyslů, kterými pan Pražák zásoboval média, rozsah tohoto článku nestačí. Tvrzení, že bude koněspřežka porušovat zákony a je v rozporu s územním plánem snad nemůže myslet vážně. Vždyť to by přece na koněspřežní dráhu nikdy nemohlo být vydáno územní rozhodnutí!


Jako výstižný příklad za všechny, že pan Pražák vůbec neví, o čem mluví, poslouží jeho směšný výrok, že plánovaná trasa koněspřežky od Háječku k Zelené ratolesti nemá historické opodstatnění. Přitom od solného skladu k Zelené ratolesti byla koněspřežka prodloužena ještě ve 30. letech 19. století, tedy krátce po zahájení provozu v roce 1832.


Kritizovat projekt, který má zatraktivnit naše město, je snadnější a lacinější, než s nějakým takovým přijít. Za pět let mého působení na českobudějovické radnici se mi nestalo, aby pan Pražák a hrstka lidí kolem něj přišli s nějakým smysluplným návrhem.