„To nemá vůbec efekt, tyhle akce,“ komentoval protikuřácké kampaně šestatřicetiletý Petr Ždírek z Českých Budějovic. „Podle mě to nikoho nepřiměje, aby přestal kouřit,“ doplnil muž, který si první cigaretu zapálil ve čtrnácti letech.


Mnohem více než přesvědčování jednorázovými akcemi, podle Ždírka působí pravidelné zdražování kuřiva. Ani to prý ale nemá kdovíjaký efekt. „Pořád kupuju stejnou značku. Neměním ji kvůli ceně. Jen letos v létě, když přišlo zvýšení cen, tak jsem začal po městě víc jezdit na kole a míň autem. Něco tak ušetřím na benzínu. Alespoň nemá žena tolik řečí, ale kupuju přibližně stejně cigaret, co dřív,“ poznamenal Ždírek.


Poměrně oblíbené startky se zvedly za poslední rok zhruba o deset korun a vyjdou v tvrdé krabičce na 50 korun, dlouhá marlbora se prodávají za 76 korun. Některé značky už se dokonce blíží k ceně sto korun za krabičku.


Trafikanti si mírné změny v chování spotřebitelů po zdražení všimli. „Někteří lidé přejdou na levnější značku, ale s kouřením přestane málokdo. To už toho nechá víc lidí, když jim to zakáže doktor,“ popsal svoji zkušenost Pavel Vrbecký, který provozuje obchůdek na českobudějovickém sídlišti Máj.


Kvůli vysokému počtu kuřáků v populaci, mezi nimiž stále narůstá i podíl dětí, rozšířil nabídku poradny pro odvykání kouření i Zdravotní ústav se sídlem v Českých Budějovicích. Poradenské služby jsou bezplatné.