Na start do kempu Křivonoska, nedaleko Hluboké nad Vltavou, dorazilo téměř tři sta automobilových a motocyklových stařečků, vyrobených do roku 1945.

Nablýskané vozy dávaly tušit, že pro jejich majitele jsou skutečnou srdeční záležitostí. „Pro mě je to dvacet pět let hezkých zážitků, třeba v garáži – když se vám něco povede a třeba se poprvé roztočí motor, je to hřejivé u srdce. O ceně se nedá vůbec mluvit, je neprodejné a pro mě má obrovskou hodnotu,“ rozpovídal se nad svým raritním fiatem z roku 1926 Pavel David z Českých Budějovic.

Před zhruba třiceti lety vůz v žalostném stavu koupil na Šumavě, sehnal technické podklady a dal ho do původního stavu. Dnes se s automobilem pyšní nejen v Čechách, ale i třeba v Itálii. A dokonalou tečku celého dojmu tvoří i dobový, elegantní kostkovaný oblek s čapkou. „Patří to k tomu, dává to tomu ducha. Normálně bych v takovém obleku nevyšel, ale když mám auto, tak se nestydím,“ usmál se Pavel David.

Do nejmenšího detailu jak u svého belgického motocykl FN z roku 1927, tak u svých šatů šel i Jiří Svoboda z Bechyně.

Dobové i knoflíky

„Oblek mi dělal jeden starý pán, pamětník, který v té době šil. Vytáhl ze svých zásob staré knoflíky a staré věci a použil je, aby to bylo opravdu dobové. Látka je trošičku současnější, ale v tom provedení, jako se dělávala,“ popsal.

Na Křivonosce budily obdiv také celé skupiny pasažérů, oděné do dobových kostýmů. Třeba hasiči z Českých Budějovic nebo Svatého Jana nad Malší nebo anglická rodinka jako vystřižená z dvacátých let.

„My jsme takhle postižená celá rodina,“ zavtipkoval nad rodinným koníčkem Michal Geisler z Nové Paky, majitel motocyklu Rodge Whithworth z roku 1919. „Manželka tu má svou Pragu Alfu a s ní jedou obě naše děti,“ dodal.


Už asi po sedmadvacáté přijeli na Křivonosku také dobrovolní hasiči ze Svatého Jana nad Malší se svým hasičským veteránem, oblečeni v bílých uniformách s červenými pásky a černými helmami. „Sehnali jsme starou uniformu a podle ní jsme nechali ušít ostatní. Helmy máme dobové, některé se našly v hasičárně, ale většinu jsme koupili po bazarech,“ vypráví velitel šestičlenné jednotky hasičů František Novotný.

Letos veterány musely zdolat osmdesátikilometrovou trasu, která vedla z autokempu Křivonoska přes Munice, Zliv, Dívčice, Záboří, Protivín, Albrechtice, Temelín a Dříteň do Olešníku.