Zmateně kličkující řidiči, kteří na poslední chvíli přejíždějí do správného pruhu, dlouhé kolony štosujících se aut a co nejhoršího – dopravní nehody i s těžkými zraněními. Takovou charakteristiku nasbírala za pouhých pár dnů fungování nová křižovatka Nádražní ulice a takzvaného propojení okruhů. Řidiči si příliš servítky neberou.

„Je to bordel. Kdo mohl tohle vymyslet,“ zní rezolutně z jejich úst. V křižovatce byl totiž nově omezen počet průběžných pruhů a přidaly se pruhy odbočovací. Zavládl ale zmatek. „O té křižovatce mi ani nemluvte. Zrovna se zde vyboural můj kamarád, kterému nedala jiná řidička přednost. Skončil na jipce s prasklou lebkou,“ postěžoval si Deníku Martin Končok z Českých Budějovic.

Ve vzdálenosti několika set metrů jsou další křižovatky a auta se nestačí správně zařadit. Navíc některé odbočovací pruhy jsou prakticky nevyužívané, zatímco průběžné zdaleka nestačí náporu řidičů.

„Při kolaudaci jsme se vyjádřili, že to není příliš šťastné řešení,“ uvedla za krajský úřad tisková mluvčí Kateřina Koželuhová. Kraji totiž po formální stránce křižovatka patří. Jako speciální stavební úřad také novou úpravu schválil. Podle návrhu, který pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypracoval Pragoprojekt. Ten ale počítal s propojením okruhů, jako s přivaděčem na dálnici… „Dnes to nevyhovuje, ale do budoucna ten hlavní směr bude takhle,“ upozornil ředitel českobudějovického pracoviště ŘSD Josef Pešl, s tím, že ŘSD situaci ještě posoudí. Krajský úřad už chystá na toto téma jednání. Zatím je ale křižovatka obávaným místem.

Jako horký brambor si přehazují různé instituce odpovědnost za řešení nové křižovatky v Nádražní ulici v Českých Budějovicích.
Krajský úřad se ohání projektem, policie tvrdí, že ona vydává jen doporučení a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ukazuje na kraj a tvrdí, že rozhodnutí o nové podobě křižovatky je jeho dílem. Faktem ale zůstává, že nové řešení je podle mnohých řidičů nebezpečné a hlavně dopravně nevyhovující.

„Kdyby lidé koukali na značky, k dopravním nehodám by tam nedocházelo,“ říká k situaci v Nádražní ulici Josef Pešl, ředitel českobudějovického pracoviště ŘSD. Křižovatka už je připravena pro budoucí dálnici i uspořádáním odbočovacích pruhů. „Hlavní směr je dneska jinde. Auta přijíždí z Borku. Až bude dálnice, všechna auta pojedou tudy,“ zdůrazňuje Pešl.

Případnou úpravu ale nevylučuje. „Posoudíme to,“ říká Pešl, připojuje však, že nezáleží jen na ŘSD, nýbrž i na Policii České republiky a krajském úřadu.

Krajský úřad na příští týden chce svolat jednání. „Komunikace je v předčasném užívání,“ upozornila Mária Čejková, vedoucí oddělení silničního hospodářství s tím, že projektová dokumentace ke křižovatce se schvalovala v rámci celé investiční akce Propojení okruhů. Podle Čejkové řidiči jezdí místem po paměti. Už když se jednalo o provizorním spuštění provozu, ukázalo se, že řidiči jezdí rovně i v odbočovacích pruzích – to je i příčina nehody. Řidiči se ale brání tím, že nová úprava bere málo v potaz potřeby provozu.
Jak se situace kolem značení vyvine, nechce Čejková předpovídat. „Nedokážu to říct. Důležité slovo bude mít policie a ŘSD by to muselo zaplatit,“ uvedla Čejková.

Kladné stanovisko ke stavbě nové křižovatky vydala i Policie ČR. Podle budějovické policejní mluvčí Reginy Tupé to bylo z důvodů bezpečnosti a plynulosti provozu. „Toto stanovisko jsme vydali na základě autorizovaného projektu, který požadoval investor. Kompetentní ke schválení této stavby je však krajský úřad,“ zdůvodnila mluvčí Tupá.

„Nové značení mě překvapilo,“ poznamenal Pavel Ždych z Českých Budějovic, který místem pravidelně projíždí. V nadsázce dodal, že jako zkušený motorista to asi vyřeší tak, že si dá na předek auta železnou mříž.

Na novém propojení okruhů ale řidičům nevadí jen zmíněná křižovatka v Nádražní ulici. „Nadšení“ v nich budí i kruhová křižovatka nedaleko železniční trati. „Kruháč je špatně udělaný v tom, že ke kruháči vedou napřed dva pruhy. Ale těsně před kruháčem se oba sbíhají do jednoho,“ říká Štěpán Kořenský z Pištína, který už si novou silnici také vyzkoušel.

Tento problém je zase způsoben tím, že neexistuje Zanádražní komunikace, na kterou by jedno rameno kruháče mělo ústit.

EDWIN OTTA

PAVEL KROUPA