Dosavadní smlouva, která končí 30. června, zajišťovala uživatelům krizových čísel například přednostní volání nebo bezplatnou komunikaci v krizových situacích.

Spojení zdarma však pro krizové situace nová smlouva nezahrnuje. „Bude tam tarif,“ potvrdil tiskový mluvčí generálního ředitelství HZS Petr Kopáček. Zdůraznil však, že v nové smlouvě je hlavní věcí zajištění přednostního spojení pro mobilní telefonní čísla účastníků krizové komunikace.


Většina dřívějších výhod zůstane podle Kopáčka v nové smlouvě zachována a některé ještě přibudou. Například se plánuje, že bude možné používat jen jedno telefonní číslo.


Dosud si totiž mnoho starostů přendavalo SIM kartu s krizovým číslem v případě potřeby do svého vlastního mobilu, protože s přístroji dodanými od státu nebyli spokojeni. „Krizový mobil jsem měl kdysi, ale fungoval špatně. SIM kartu si přendávám do jiných mobilů,“ popsal například svou zkušenost Karel Hájek, starosta Týna nad Vltavou.

Hájek doplnil, že přednostní spojení vždy fungovalo, ale mobil si vybíral jiný také proto, aby mohl bez problémů nejen volat, ale také číst SMS zprávy nebo e–maily.


Na projekt krizových mobilů se snášela různá kritika celá léta. „Nám ukradli krizové mobily krátce poté, co jsme je dostali. Zůstal nám jen jeden. Slíbili dodat náhradu, ale nikdy nám nic nedali,“ připojil starosta jedné z menších obcí na Českobudějovicku neradostnou zkušenost s mobily na krizovou komunikaci.


V okamžiku živelní nebo jiné katastrofy je však informování v rámci integrovaného záchranného systému klíčové. Pro starosty a zástupce samosprávy se třeba včera uskutečnil v Českých Budějovicích v prostorách krajského úřadu seminář „Komunikace v krizových situacích“. Akci pořádala iniciativa Ochrana obyvatel, u jejíhož zrodu byli před rokem předseda poslanecké sněmovny Miloslav Vlček nebo šéf Hasičského záchranného sboru České republiky generálmajor Miroslav Štěpán.


„Bez připravenosti jednotlivců na činnosti po vzniku mimořádných událostí je proces záchranných prací nemyslitelný,“ uvedl Miloslav Vlček k semináři, který se uskutečnil už v Praze a v Jihlavě. Mimo jiné na něm vystoupili i odborníci na komunikaci – Eva Jurinová a Kateřina Kašparová, které mají novinářské zkušenosti z komerční televize či zástupci regionálních médií.


Starosty a další přítomné například informovali o tom, jak podat zprávu veřejnosti, aby nevznikla zbytečná panika, nebo jak co nejlépe využít média k podávání nezkreslených informací obyvatelům.


Ze včerejší akce si starostové mohli odnést i knihu Co dělat s praktickými informacemi, jak zvládat krizové situace. O nových podmínkách smlouvy o krizové komunikaci s mobilním operátorem se však podle informací Deníku na semináři nehovořilo.