Za tuto dobu se zde postupně vystřídalo pět provozovatelů vrtulníku, sedm typů vrtulníků a provoz letecké záchranné služby* prošel obrovským vývojem jak po stránce medicínské, tak technické.

Oficiálním datem začátku LZS v Českých Budějovicích je 1. květen 1991. Avšak již na jaře roku 1990 proběhly první jednání mezi Armádou ČR a vedením Záchranné služby v nemocnici České Budějovice a byly učiněny první kroky pro spuštění provozu. Od 1.9.1990 létala Československá armáda na jihu Čech sekundární (mezinemocniční) transporty pacientů s vrtulníky typu Mi 8.

Z historie Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji.Z historie Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji.Zdroj: Letecká záchranná služba1991

Dne 1.května 1991 byl slavnostně zahájen provoz střediska Letecké záchranné služby České Budějovice na vojenském letišti Planá u Českých Budějovic. Z této základny v průběhu dalších čtyř let uskutečnila posádka LZS 1 929 zásahů. Zdravotnický personál a vybavení zajišťovala Záchranná služba ČB a vrtulníky 31. letka velení a průzkumu v Bechyni. Středisko mělo k dispozici čtyři vrtulníky vybavené zdravotnickou technikou. Jednalo se o dva stroje typu Mi-2 pro primární zásahy a pro sekundární lety se nadále využívaly dva stroje Mi-8.

1993

V lednu 1993 je oficiálně přijato pro všechny letecké záchranné služby na území České republiky označení „Kryštof“. Původní označení vrtulníků LZS České Budějovice „Záchrana 215“ nahrazuje volací znak „Kryštof 13“.

Z historie Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji.Z historie Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji.Zdroj: Letecká záchranná služba

Pět provozovatelů vrtulníku:
·       1991-1994 Armáda ČR
·       1995-2003 firma Helicopter s.r.o,
·       2004-2016 společnost ALFA-HELICOPTER, spol.s.r.o,
·       2017-2020 Armáda ČR
·       2021 doposud společnost DSA a.s.
Sedm typů vrtulníků: Mi-2, Mi-8, PLZ Kania, Bell 206L, Bell 427, W-3A Sokol, EC 135 T2+
Čtyři základny LZS:
·       Vojenské letiště Planá u Českých Budějovic
·       Letiště Hosín
·       Bývalé vojenské letiště v Bechyni
·       Letiště České Budějovice
Desítky lékařů, sester a záchranářů, pilotů, techniků, palubních inženýrů a dalších osob zajišťujících provoz LZS.

1995

S přechodem na nového provozovatele byla k 1.lednu 1995 základna z Plané přesunuta na letiště Hosín, které se stalo domovem Kryštofa 13 na dalších dvacet let.

V letech 1995–2003 provozovala vrtulník LZS firma Helicopter s. r.o. Zdravotnickou část posádky a její vybavení zajišťovalo Územní středisko záchranné služby v Českých Budějovicích. V prvním půlroce se ještě létalo s vrtulníkem Mi-2, ten poté nahradil výkonnější stroj typu PLZ Kania (výrobce PLZ Swidnik, Polsko). V roce 1998 byl ve spolupráci se Zásahovou jednotkou Policie ČR zahájen výcvik leteckých záchranářů z řad zaměstnanců Záchranné služby České Budějovice zaměřený na slanění z paluby vrtulníku a evakuaci pacienta za pomoci lanového podvěsu. Za devět let provozu s firmou Helicopter s.r.o. jsme zasahovali u 3 107 událostí.

Velké poděkování patří všem, kteří se za třicet let na provozu Letecké záchranné služby v jihočeském regionu podíleli a pomáhali, pomáhají zachraňovat naše životy.

Na základě výběrového řízení v roce 2004 přebírá provozování vrtulníku Kryštof 13 společnost ALFA-HELICOPTER, spol. s r.o. (dále jen AH). V prvním roce se létalo s vrtulníkem Bell 206L a od roku 2005 s vrtulníkem typu Bell 427. Spolupráce AH a ZZS JčK trvala celých třináct let v jejichž průběhu došlo k řadě významných změn v provozu LZS. V roce 2011 proběhla reorganizace zdravotnické části posádek LZS ve smyslu redukce počtu personálu. Změnila se koncepce výcviku leteckých záchranářů. Byla vypracována směrnice a zahájen intenzivní výcvik, na jehož konci získalo devět naši záchranářů oficiální kvalifikaci Letecký záchranář.

Společnost AH se zaměřila na zkvalitnění bezpečnosti spolupráce v rámci posádky a vzdělání posádek LZS. Každoročně zajišťovala školení posádek HEMS. Organizovala pro LZS týmy školení ACRM (Aeromedical Crew Resource Management) a další školení vyplývající z leteckých předpisů (DANGER GUDS, SECURITY). Kryštof 13 se společností ALFA-HELICOPTER, spol. s r.o. nalétal na 6 095 záchranných misí.

Výstavba nové základny

2014

Na jaře roku 2014 byla zahájena výstavba nové základny LZS na Letišti České Budějovice a v červenci 2015 byla zdárně dokončena. Od srpna 2015 pak létal Kryštof 13 z nové, nejmodernější základny v ČR. Radost z nového zázemí netrvala dlouho.

Od 1. 1. 2017 do 31.12.2020, na základě rozhodnutí vlády České republiky, přešlo provozování Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji pod Armádu ČR. Letecká základna na Letišti České Budějovice byla uzavřena a Kryštof 13 se přesunul na bývalé vojenské letiště v Bechyni.

Z historie Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji.Z historie Letecké záchranné služby v Jihočeském kraji.Zdroj: Letecká záchranná služba

Čtyři roky zajišťoval provoz Kryštofa 13 Odbor letecké záchranné služby a urgentní medicíny AČR a 24. základna dopravního letectva Praha – Kbely s vrtulníky W-3A Sokol. Činnost byla i nadále řízena Zdravotnickým operačním střediskem ZZS JčK a po prvním půlroce se z dvanáctihodinového přešlo na provoz nepřetržitý - 24/7 (24 hodin denně, 7 dní v týdnu). Díky vstřícnosti vedení LZS AČR se na zajištění služeb LZS Bechyně podílelo i devět leteckých záchranářů ZZS JčK a několik lékařů. Pod křídly Sokola nalétala posádka Kryštofa 13 na 2 160 misí.

V roce 2019 vláda přehodnotila svůj záměr vytvořit státní LZS a vypsala tendr na provoz vrtulníků pro Leteckou záchrannou službu na osmi základnách v České republice včetně Českých Budějovic. Ve výběrovém řízení v Jihočeském kraji uspěla firma DSA a.s.

2021

Od 1. ledna 2021 znovu začala létat Letecká záchranná služba z Letiště České Budějovice. Provozovatelem vrtulníku Kryštof 13 bude až do konce roku 2028 firma DSA a.s. Odborný personál, zdravotnické vybavení a přístrojovou techniku zabezpečuje Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje. Létáme s vrtulníkem typu Eurocopter 135 T2+ v nepřetržitém provozu 24/7 (24 hodin denně, 7 dní v týdnu), pro létání v noci využíváme systém nočního vidění NVIS. Všichni lékaři i zdravotničtí záchranáři sloužící v na LZS jsou vycvičeni v provádění záchran z nepřístupného terénu s využitím speciálních technik (lanový podvěs, vysazení z nízkého visu, atd.). Posádka LZS zasahuje ve složení pilot, lékař a zdravotnický záchranář s kvalifikací leteckého záchranáře a technického člena posádky HEMS. Od 1. ledna jsme vzlétli k 135 událostem.