Asi dvouhodinovou demontáž uchyceného podvozku a následné přenesení pomocí jeřábu na návěs si nenechaly ujít desítky leteckých fandů včetně vojáků v činné službě a bývalých pilotů, kteří na zdejším vojenském letišti sloužili. Letadlo převezli do Leteckého muzea Praha-Kbely a o jeho dalším osudu se bude jednat.

Smutný pocit

Mezi přihlížejícími byl i vojenský stíhací pilot Zdeněk Ouda. „S tímhle letounem, který tu vidíte, jsem létal, naposledy právě v roce 2000,“ svěřil se. „Je to smutný pocit, protože letoun symbolizuje bohatou historii československého a českého letectví.“ Připomněl, že originální kamufláž s šelmou vznikla po vzoru amerických letek.

Na místě, kde dvě desítky letoun stál, má vyrůst nová budova. „Je to škoda, že se odstraňuje připomínka bohaté historie, vždyť vojenské letiště zde vzniklo už před válkou,“ říká jeden z přítomných vojáků. Na letišti sloužili čs. váleční piloti RAF, kteří se po válce vrátili z Anglie, např. plukovník Milan Malý, který zde má pamětní desku, ale i ta se má s dalšími připomínkami na bohatou historii odstranit. Ve zdejším 1. stíhacím leteckém pluku (Zvolenský) sloužil i první čs. kosmonaut Vladimír Remek.

„Před pár lety odstranili parní lokomotivu před budějovickým nádražím, nyní přišla na řadu i tahle stíhačka. Je škoda, že  Budějovice postupně přicházejí o technické památky spojené s historií města,“ dodává voják.

MiG-23 ML TYGR
- sovětský proudový stíhací letoun, vyrobený 24. 11. 1982; prázdná hmotnost 10 845 kg, výzbroj: dvouhlavňový 23 mm kanón, 5 závěsníků pro 2000 kg raketové nebo pumové výzbroje, číslo stroje 4644, počet odlétaných hodin 1136 hodin 41 minut, poslední letová akce Tygra 26. října 2000, pilotován Jiřím Zábranským, Jánem Rehákem a Zdeňkem Oudou.