Hlavním cílem je odbourat nekonečné poposedávání v ordinacích praktických lékařů, se kterým nedokázaly nic podstatného udělat ani poplatky u lékařů. I na Českobudějovicku se tedy bude od ledna například zkoušet objednávání u doktora předem.

V některých ordinacích praktiků však už stihli VZP předběhnout a jejich zkušenost je lepší, než reakce části veřejnosti na záměr pojišťovny.
„A co bude dalšího. Třicet korun u doktora, další peníze za recept a ještě platit za telefon pri objednávání,“ rozhořčil se ve středu nad plánem VZP dvaasedmdesátiletý Karel Svoboda z Českých Budějovic. „Napřed nápady ministerstva zdravotnictví a teď pojišťovny. Tomu říkám péče o zdraví, jen z nás tahají peníze,“ dodal nazlobeně senior.

Lidé z VZP ale svůj plán hájí. „Jednoznačně je to zkvalitnění péče pro pacienta. Chceme mu nabídnout možnost správného léčení nejkratší možnou cestou,“ uvedla Anna Veverková, ředitelka Odboru vnějších vztahů VZP.

S praktickými lékaři začne VZP řízenou péči nasmlouvávat od ledna 2009. Při zkušebním projektu se bude řešit i možnost objednání k praktickému lékaři a od něj ke specialistovi pomocí výpočetní techniky.

„Nicméně praktický lékař bude mít stále povinnost přijmout pacienta a vyšetřit či ošetřit jej i bez objednání,“ zdůraznila Veverková.

Objednávání už si někteří praktičtí lékaři vyzkoušeli, a zklamáni nejsou. „Je to pohodlnější a přehlednější,“ konstatovala českobudějovická lékařka Věra Boušková.

O podrobnostech plánu VZP, který by se měl zprvu týkat asi 15% praktiků, se bude jednat 8. září v Plzni.

Pacienti se ohlašují telefonem

Už od jara objednává dopředu pacienty českobudějovická lékařka Věra Boušková. Inspiroval ji příklad některých kolegů a záměr Všeobecné zdravotní pojišťovny k zavedení tohoto systému do ordinací praktických lékařů předešla o několik měsíců.

„Trošičku jsem měla strach, jak to bude, říkala jsem si, musím všechny pacienty vzít, ale kolegové mi říkali, neboj se toho,“ ohlíží se k počátkům novinky MUDr. Boušková, která je zároveň předsedkyní Sdružení praktických lékařů Jihočeského kraje.

Sestra – recepční

„Lidé si zavolají a objednáváme většinou na ten den nebo na druhý den, nebo podle toho, jaký oni mají požadavek, když je něco bolí, řekneme jim, přijďte hned,“ popisuje praxi Věra Boušková, která si zkušenost s novým systémem pochvaluje.

„Pacienti se nehromadí v čekárně, dříve přišlo pět lidí najednou a pak nikdo,“ říká lékařka. V ordinaci navíc přibyla jedna sestřička a v čekárně se objevila i recepce.

V týdnu mohou akutní pacienti přijít od 8 do 9.30 hodin, potom se až do konce ordinační doby objednává. V pondělí je navíc pro akutní pacienty vyhrazená celá dopolední ordinace. „Vezmeme samozřejmě i neobjednaného pacienta, když přijde akutně,“ upozorňuje lékařka, dodává ale, že pokud to stav pacienta dovolí, musí dotyčný počkat, protože objednaní mají přednost.

„Jsem s tímhle systémem objednávání velmi spokojená,“ řekla ve středu na náš dotaz přímo v čekárně Jana Kažimírová. „Nemusím čekat, když jdu jenom na kontrolu nebo si nechat napsat léky, je to opravdu rychlejší,“ doplnila mladá pacientka. Konstatovala také, že se nestává, že by musela čekat, v čase, kdy je objednaná, skutečně jde na řadu. Dokonce ve středu přišla do ordinace dříve, než byla objednaná, ale přesto byla přijata, protože bylo volno.

„Pacienti si na tento systém postupně zvykají. Občas se najdou někteří, kterým to nevyhovuje a nejsou spokojení, ale vždy tento problém vyřešíme k oboustranné spokojenosti. Někdy chodí v jiném čase, než jsou objednaní, ale i tato situace se dá řešit,“ přiznává doktorka Boušková.

„Rozhodně tuto novinku objednávání doporučuji i ostatním kolegům, protože je to pohodlnější a přehlednější,“ dodává však k novému systému lékařka.