V neděli v podvečer do devítimístného minibusu, tzv. vozu Folow me, usedla také jednatřicetiletá Monika ze Soběslavi. Domů si odnesla nevšední zážitek a dozvěděla se i řadu zajímavostí z provozu. „Moc se mi to líbilo včetně poutavého výkladu. Jsou to místa, kam se obyčejný člověk nedostane,“ zmínila.

Sílu okamžiku podle Moniky umocnila sváteční atmosféra i úplná tma. „Největší zážitek bylo to, že se jelo večer za úplné tmy. Bylo to jak z nějakého filmu, dechberoucí byla nejen rozzářená ranvej, ale i celé svítící město za ní,“ zhodnotila po jízdě.

Jak uvedla mluvčí českobudějovického letiště Martina Vodičková, na adventní vyjížďky vyčlenili celkem 300 míst. „Omlouváme se všem, na které se nedostalo. I přes velký zájem veřejnosti je nad naše síly rozšířit kapacity,“ podotkla. Motivací letiště podle ní nebyl zisk. „Chtěli jsme v tomto období udělat lidem hlavně radost,“ dodala.

Vyjížďka s prohlídkou techniky i výkladem

Účastníci krátkého letu se nalodí vždy v určitý čas u vrátnice, kde se také nachází řídící věž celého letiště. Na asi čtvrthodinové vyjížďce je pak čeká nejen rozsvícená ranvej, ale i ukázky vybavení a spousta detailů z reálného provozu.

Výjimečné návštěvy na Letišti České Budějovice.
Shakira na letišti v Budějovicích nepřistála, ale létají sem jiné hvězdy

Řidičem naší posádky byl Stanislav Schneider z provozního střediska letiště, který současně umí také navádět letadla. O osvětlení dráhy se z řídící věže postaral Petr Pešta, další členka týmu Martina Mentlíková obsloužila pasažéry jako letuška a rozdala dokonce i letenky na památku.

Automobil vyjel na provozní plochy, kam se běžně lidé nedostávají. Následovala ukázka techniky sloužící k odbavení letadel. K vidění byl například handlingový automobil, který kontroluje drsnost dráhy, letištní schody, tahač, zavazadlové přepravní vozíky, dopravníkové pásy, náhradní zdroje a další.

Rychlé odbavení

Z blízka bylo možné nahlédnout i do terminálu. „Na tzv. stojánku, parkoviště pro letadla, se vejdou dvě velká dopravní letadla a jedno středně velké za hodinu, odbavení je opravdu rychlé,“ informovala během jízdy Vodičková.

Nechyběla prohlídka haly s dopravníkovými pásy pro zavazadla na příletu a odletu. „Zásadním úkolem je jejich kontrola, procházejí rentgenem a naši zaměstnanci mají právo je prohlížet, aby se do vzdušného prostoru nedostalo nic nebezpečného,“ naznačila mluvčí s tím, že letiště ručí za bezpečnost letu.

Rhodos a Antalye. První destinace pro Letiště České Budějovice jsou v prodeji.
Jihočeši budou létat z Budějovic už příští rok do Řecka a Turecka. Boeingem 737

Následovala cesta po pojížděcí dráze tzv. tangu. Ta minibus dovedla až na ranvej. Účastníci exkurze zhlédli světelnou naváděcí řadu sloužící k přistání i ke startu, kterou mohou vidět reálně pouze piloti letounů.

Ranvej betonového podkladu je dlouhá 2,5 kilometru a široká 80 metrů, v letectví se používá vodorovné značení a světelná signalizace, zelená světla například pilotovi značí místo, od kterého už může dosedat na zem.

Na území letiště České Budějovice se nachází 36 hangárů, jde o úkryty pro malá sportovní privátní letadla, v současnosti jich je zde cca 50 kusů. V areálu sídlí Letecká záchranná služba Jihočeského kraje s vrtulníkem Kryštof 13, provoz zajišťuje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Denní limit vzletu posádky ve složení lékař, pilot a záchranář jsou tři minutu, noční start je limitován na 10 minut. Z Letiště České Budějovice už příští rok budou moci lidé vyrazit letecky na dovolenou, od srpna 2023 z Plané budou létat bez mezipřistání Boeingy 737 pro 189 osob na řecký ostrov Rhodos a do turecké Antalye, zájezdy jsou již v prodeji cestovní kanceláře Čedok.