Žádné obří výrobní a skladovací haly, ani zahraniční pracovníci. Vyvážená zeleň, lepší dopravní napojení, cílem Jihočeského kraje je rozumná práce s územím. Perspektivní pozemky o rozhoze 152 hektarů v okolí Jihočeského letiště České Budějovice slibují generování zisku a postupné snižování ztráty, která za minulého managementu vznikla.

Rozvoj letiště a zájem cestovních kanceláří

Hejtman Martin Kuba představil koncepci rozvoje regionálního letiště a zejména vykreslil budoucnost pozemků v jeho okolí. „Mají obrovský potenciál, ale zatím ho nikdo nedokázal pořádně využít. Kromě toho, že chceme navýšit počty letů z Českých Budějovic, plánujeme řadu dalších úprav. Pro odbavení více cestujících v kratším čase chystáme nákup dalších rentgenů na zavazadla,“ zmínil úvodem.

Prostory k pronájmu na Letišti České Budějovice.
Letiště České Budějovice začalo hledat nájemce pro bufet

Kromě toho, že vzniká koncepce spolupráce s různými leteckými společnostmi, po dostavbě dálnice D3 chystá kraj vylepšit dopravní obslužnost. „Naše letiště má výhodnou polohu, nachází se v blízkosti centra krajské metropole. Kromě toho, že napojení na dálnici zajistí jižní tangenta, nás v průběhu jeho rozvoje čeká modernizace dopravní infrastruktury v okolí,“ popisoval Kuba s tím, že úpravami vzniknou přehlednější křižovatky, nové cesty i most do Papírenské.

Kompletní příprava je na kraji

Firmám chtějí nabízet konkrétní představu. „Chceme připravit zasíťované pozemky. Tvoříme budoucnost Jihočeského kraje pro naše děti a chceme to dělat pořádně. Proto vznikla studie, jak využít obrovské plochy, stávající parkoviště, kasárny, chceme se věnovat území v Homolích, kde byla plánována raketová základna,“ vyjmenoval hejtman.

Vizualizace. Studie využití ploch a základní vybavenosti letiště České Budějovice.Vizualizace. Studie využití ploch a základní vybavenosti letiště České Budějovice.Zdroj: Se svolením Jihočeského kraje

Pozemky se tak mohou stát nástrojem, jak do regionu přivést zajímavé projekty. „Je to jedno z nejzajímavějších území v kraji, pokud přivedeme dobré a kvalitní firmy, může to výborně řešit ekonomiku i rozvoj kraje. Chceme Jihočechům ukázat, že s místem budeme pracovat rozumně, nacházet využitelnost ploch a věnovat výběru investorů náležitou péči,“ dodal s tím, že tam, kde jsou dnes staré paneláky může vzniknout výzkumné centrum pro malé modulární reaktory. „Je to logické, je to v dosahu jaderné elektrárny Temelín, kde má podobné zařízení vyrůst,“ podotkl Kuba.

Cvičiště pro hasiče, vojáky i policii

Vzniknout zde mohou haly pro cargo dopravu, hangáry pro trailing lety i opravny letadel. „Rozhodně nechceme pozemky prodávat. Klíčové pro investory jsou nejen ekonomické faktory, ale i vhodnost pozemku, kvalita dráhy či vhodná pracovní síla v regionu,“ upřesnil. Obrovský areál, kde měla být raketová základna, má ambice se stát speciálním cvičištěm pro vojáky, policii nebo hasiče. „Rádi bychom tam vybudovali nějaké výcvikové středisko složek záchranného integrovaného systému, které nemá v Čechách či Evropě obdoby,“ prozradil s tím, že by mohlo jít o autodrom pro velká zásahová vozidla.

Vizualizace. Studie využití ploch a základní vybavenosti letiště České Budějovice.Vizualizace. Studie využití ploch a základní vybavenosti letiště České Budějovice.Zdroj: Se svolením Jihočeského kraje

Tým lidí podle něj řešil praktické využití i zastavitelnost ploch. Vedoucí odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu Petr Hornát upřesnil, že celkově má letiště asi 300 hektarů. „Zabývali jsme se využitelností 152 hektarů, máme hotovou studii a letos bychom to vše rádi dostali do dokumentace bouracích prací, abychom znali jejich rozsah. Následně nás čeká povolení inženýrských sítí,“ popsal s tím, že kraj chce zajistit základní technické vybavení.

Letiště České Budějovice.
Hejtman Kuba: Stavitelé letiště moc nepočítali s tím, že se z něj bude létat

Vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Andrea Tetourová podotkla, že na úpravy dopravní infrastruktury budou už letos hotové projektové dokumentace. "Ty jsou nutné ke stavebnímu povolení. Za nejklíčovější považujeme hlavní křižovatku, jde o vjezd na letiště, který působí dopravní problémy spojené se spuštěním letového provozu. Tu bychom rádi realizovali už příští rok,“ uvedla s tím, že severní a jižní křižovatky navazující na Papírenskou se mají začít budovat v roce 2026.

Na bourací práce, čištění pozemků a zasíťování území myslí krajský rozpočet, odhadovány jsou i tak náklady v řádech desítek milionů, začít s úpravou by se mohlo na přelomu roku 2025 a 2026. Na dlouhodobý pronájem a investory staveb bude dohlížet kraj a jeho zástupci, zájemci budou podléhat schválení dozorčí radou.