„Obzvlášť za pěkného počasí chodí zákazníci skoro pořád. Kupují trička, tílka, letní kraťasy,“ vysvětluje prodavačka Irena Veselá, která pracuje v prodejně v centru krajské metropole. „Je to asi díky letním odměnám, lidé mají víc peněz, proto utrácejí. Další důvod je samozřejmě nižší cena zboží. Právě věci se slevou se prodávají úplně nejvíce.“ dodává.

Zájem o levnější zboží je tak veliký, že jednotlivec při jedné návštěvě obchodu utratí i několik tisíc korun. „V průměru si zákazník nakoupí oblečení, nebo nějaké doplňky za jeden tisíc korun, ale absolutní rekord drží paní, která u nás utratila šest tisíc pět set korun,“ říká Veselá.

Nové kousky do šatníku se však dají pořídit i mnohem levněji. „Za oblečení se snažím moc neutrácet, ale když už si něco pořizuji, snažím se využít právě nějakých slev. Takže buď v létě, nebo po Vánocích,“ uvádí šestatřicetiletý stavební dělník David Beránek. „Kupuju si hlavně pohodlné oblečení, nějaké volné tričko a tak. Když vidím, kolik si prodejce dovolí srazit, myslím, že se vyplatí počkat. Za triko bych nikdy nedal víc než čtyři stovky,“ upřesňuje Beránek.

Slevy v obchodních domech jsou tak výrazné, že lákají i zahraniční turisty. „Bydlíme hned za hranicemi, do Budějovic jezdíme občas na výlet. Máte opravdu krásné město. Výlet spojíme s nákupem, když se nám něco líbí,“ vysvětluje solidní angličtinou rakouský občan Claus Schwepper.

Někomu jsou tak nízké ceny podezřelé. „Otázkou zůstává, zda je sedmdesáti procentní sleva z ceny jen dobročinností obchodníků, kteří prodávají zboží pod cenou, aby uvolnili místa na pultech, nebo jsou jejich marže tak vysoké, že i necelá třetina původní ceny zůstává ziskem,“ říká student Ondra Mráz.

Tadeáš Nový