„Od 30. května, kdy letiště získalo licenci pro neveřejný mezinárodní provoz, jsme navíc zajistili celkem 19 přímých mezinárodních letů, pasového odbavení,“ uvedl ředitel společnosti Jihočeské letiště České Budějovice Ladislav Ondřich. Možnost přímých mezinárodních letů nejvíce využívají zatím Němci, Rakušané, Švýcaři a další Evropané. „Už od nás ale také odlétali pasažéři na dovolenou do Chorvatska,“ dodal Ondřich.


S větším počtem startů a přistání se zvyšuje ale i velikost a tonáž letadel. „Od ultralehkých letounů, které u nás byly nosným typem strojů v loňském roce, a i nadále zůstávají nejpočetnější skupinou, se postupně posouváme k mnohem větším letadlům. I díky získání mezinárodní licence k nám létají letadla o tonáži 2, 4, 5, 10 i 16 tun. Zatím největší letadlo, které u nás přistálo, byl bezmála dvaceti dvou tunový Challenger, který pojme až 19 cestujících,“ zdůraznil Ondřich.


Společný projekt Jihočeského kraje a Statutárního města České Budějovice počítá s tím, že do roku 2009 by se zdejší letiště mělo zařadit do sítě veřejných mezinárodních letišť. Pro provoz dopravních letadel ale bude nutná modernizace letiště a dobudování potřebného zázemí, které si vyžádají více než půlmiliardovou investici. Na financování by měl výraznou měrou přispět grant z evropských fondů.


Českobudějovické letiště má ale stále řadu odpůrců. Podle nich bude letecký provoz značně narušovat životní prostředí lidí, bydlících v blízkých obcích. Někteří navíc považují výstavbu letiště za neopodstatněnou a zbytečnou investici pro městskou i krajskou pokladnu.