Už tři roky, od spuštění systému, se objevují stížnosti na jeho spolehlivost. Největší problém je v tom, že cestující neví, jestli se má spoléhat na údaje v jízdním řádu, nebo na displeji a je pro něj absolutně nemožné odfiltrovat zlomek vadných hlášení od těch správných.

Pravidelně cestuje v MHD Veronika Moravcová, a tak má zkušenost 
i s nesmyslnými hlášeními. „Ten systém občas ukazuje blbosti. Asi dvacet minut, co jsme čekali devítku, to pořád hlásilo, že do jejího příjezdu zbývá třináct minut, a to i ve chvíli, kdy už stála na zastávce. Nemůžete se na ty ukazatele úplně spolehnout," říká Veronika Moravcová.

„Sice mi nikdy vyloženě nezkomplikovaly život, ale už se mi párkrát stalo, že jsem chtěla odejít, když to vypadalo, že se spoje nedočkám," dodává mladá cestující.

Problém vadí i městu České Budějovice, jemuž patří dopravní podnik. Chce nezávislou analýzu vad a právní odpovědnosti. „Nejsme spokojeni 
s tím, jak to funguje," zdůrazňuje náměstkyně primátora Ivana Popelová.

„Odpovědnost dodavatele dlouhodobě řešíme, bohužel problém je technicky nejednoznačný," říká ale Radek Filip z dopravního podniku.

Systém, který českobudějovický dopravní podnik pořídil před třemi lety, měl zajistit přenos dat z jednotlivých vozů do displejů na zastávkách, tak aby byli pasažéři aktuálně informováni o tom, kdy jejich linka přijede. Jenže chybovost nedávno dosáhla až 10% hlášení.

Podle vedoucího útvaru řízení dopravy v dopravním podniku Radka Filipa se přitom při zavádění novinky počítalo s tím, že přípustnou hranicí chybovosti jsou podle zadávací dokumentace 3 %. Dopravní podnik proto uplatnil reklamaci a chybovost se nyní skutečně pod zmíněná  3 % dostala.

Podle technika Zdeňka Šebelky z dodavatelské firmy Colsys se problémy hromadí například při nahrávání zimních nebo letních jízdních řádů a podobných změnách. Palubní počítače vozů MHD jsou totiž od jiného dodavatele. A přenos dat v systému je zřejmě kamenem úrazu. „Je to jako kdybyste do škodovky dali motor z mazdy a řídící jednotku z BMW," přibližuje podstatu problému Zdeněk Šebelka.

Zdůrazňuje ale, že firma se snaží problém řešit a chystá například větší kontrolní akci, protože jednotlivé stížnosti k odhalení problémů úplně nestačí.

Zjistit, kde je hlavní příčina potíží, má i nezávislá analýza, kterou si chce nechat zpracovat českobudějovická radnice. „Chceme, aby se k tomu dopravní podnik postavil razantněji než dosud," říká náměstkyně primátora Ivana Popelová. Výběrové řízení na digitální označníky a informační systém totiž vypsal dopravní podnik a akce vyšla na 28 milionů korun, z čehož 18,5 milionu korun byla dotace.

Řadě cestujících ale chyby v hlášení přijíždějících spojů tolik nevadí. Oceňují hlavně, že nemusí nic hledat v jízdním řádu. „Městskou hromadnou dopravou jezdím hodně a ráda. A proti označníkům nemám žádné velké výhrady. Mně to vyhovuje, nemusím se dívat do jízdního řádu ani na hodinky. Jenom jedenáctka jezdí dost špatně, většinou se zdrží na kolejích," zmiňuje svou zkušenost  Milada Kálalová z Českých Budějovic.

Nezávislé analýzy fungování označníků by měly být hotové do několika týdnů.