Starostové obcí v okolí úpravny si fungování vlečky pochvalují. „My jsme ji chtěli obnovit už od té doby, co rekultivace začala, bohužel, dlouho k tomu nebyla vůle," říká starosta Mydlovar, v jejichž sousedství se nebezpečná úpravna nachází, Petr Ciglbauer.

Že nápad používat vlečku pro dopravu potřebného materiálu rozhodně nebyl nový, pouze bylo obtížné jej prosadit, potvrzuje i jihočeský hejtman Jiří Zimola. „Dlouhá léta jsem se spolu se starosty snažil, aby při rekultivaci odkališť byla využívána železniční vlečka a naložené kamiony nekomplikovaly život obyvatel obcí. Za předchozích ministrů průmyslu se to ale nepodařilo," vysvětluje hejtman.

Vesnicím v okolí úpravny výrazně pomohl také silniční obchvat okolo Olešníku. Díky tomu nákladní vozy neprojíždí skrz obce a zajíždějí přímo do sanovaného areálu. „Občas k nám nějaký kamion ještě zabloudí, ale kamiony jsou realita dnešních dnů, takže se jim asi nedá úplně vyhnout," popisuje pozitivní změnu starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.

Okolí Mydlovar připomíná i po dvaceti letech sanací měsíční krajinu.

Vlaky se zeminou šetří cestu tisícům kamionů

Sanace uranových odkališť v bývalé úpravně uranových vod MAPE Mydlovary pokračují už přes dvacet let. Tisíce tun materiálu potřebného na rekultivaci pomáhá od prosince přivážet obnovená železniční vlečka. Ta výrazně ulehčila dopravě v okolí Mydlovar.

Z uskutečnění dlouho odkládaného plánu mají radost především starostové, kteří se projekt pokoušeli prosadit už za předchozích vlád. „Situace se rozhodně zlepšila a můžu říct, že jsme spokojení. Dlouho jsme chtěli, aby ta vlečka fungovala. Pokud to takhle bude pokračovat dál, tak si nebude na co stěžovat," chválí si starosta přilehlých Dívčic Radek Livečka.

Že kamionů směřujících do areálu úpravny ubylo, si všimli i místní obyvatelé. „Jezdím spíše až k večeru, ale provoz se viditelně zmírnil," potvrzuje Miroslav Vebr z Mydlovar.

Situace se zlepšila i podle starosty Olešníku Jaroslava Pavlici. „Provoz se určitě snížil. Ale stejně každou chvíli zabloudí kamion až do vsi. To je ale problém spíš těch konkrétních řidičů, kteří nedodržují značení," podotýká.

První soupravu s 1275 tunami zeminy, vypravenou z Karlových Varů, vyložili na vykládkové koleji v Mydlovarech třináctého prosince loňského roku. Od té doby bylo do rekultivovaných odkališť dopraveno po železnici téměř 120 tisíc tun sanačních materiálů. To představuje šestinu ročního materiálu potřebného na sanaci úpravny.

AUTOR: TOMÁŠ FIŠER