„Žádost o územní rozhodnutí už je podaná. Předpokládáme, že do konce února by mohlo územní rozhodnutí nabýt právní moci," řekl Miloslav Ouředník.

Zprávu vítají především Lišovští. Padesátiletý Ladislav Klomfar, který bydlí v Lišově celý život, stavbu podporuje. „Skoro se nedá přejít silnice, u přechodu stojím vždycky hodně dlouho. Nejhorší je to po ránu. Obchvat bych si přál, ale nevím, jestli se ho dočkáme," ještě se neradoval. „Jen se 
o něm mluví. Přitom by byl třeba. pro řidiče je skoro nemožné vyjet ve špičce z vedlejší na hlavní," dodal.

Z pokroku má radost i starosta Lišova Jiří Švec. „Myslím si, že to bude obrovská úleva pro město," říká o plánovaném obchvatu Jiří Švec, podle něhož by z města zmizely kamiony a další tranzitní doprava. Zároveň naznačil, že město je připraveno se na akci podílet. Například při působení 
na vlastníky potřebných pozemků. „V Lišově je tomu veřejnost nakloněna. Ta doprava je tady šílená," říká o plánech na obchvat starosta.

Pokud půjde vše podle plánu, stavět se začne v letech 2016 až 2017. První automobily by mohly po obchvatu projet o tři roky později.

Jen přejít je skoro nemožné

Čím dříve obchvat bude, tím lépe. Bezpečnostní situace na hlavní lišovské ulici je totiž dnes žalostná. Chodci musejí často čekat celé minuty, než se jim podaří přejít, a proud vozidel je přes den nekonečný. Paní Milada chodí do okolí lišovského náměstí venčit psa i dvakrát denně. „To víte, lidi by byli rádi, kdyby byl obchvat. Okolo náměstí není ani žádný přechod, špatně se tady přechází. Více to sleduji, když jsem v důchodu. O víkendu je situace ještě jakž takž dobrá, ale v týdnu je to nepříjemné," řekla na své víkendové procházce se psem.

Efekt obchvatu by se přitom netýkal jen samotného města. „Nejde jen o úbytek provozu v Lišově. Zlepší se i provoz na budoucí silnici," zdůrazňuje starosta Jiří Švec a dodává, že i pro řidiče bude trasa z Budějovic do Třeboně
o něco bezpečnější. „Jezdím po té silnici celý život. Trasu lemují křížky. Staly se na ní mraky nehod," upozorňuje Jiří Švec a dodává, že obchvat Lišova a případně další úpravy by pomohly plynulejší jízdě a bezpečnosti provozu.

Přípravy obchvatu by měly letos pokračovat geologickými průzkumy, zhruba za dva miliony korun. Podle dlouholetého poslance Vojtěcha Filipa už byla věc projednána v minulém volebním období i na půdě hospodářského výboru sněmovny a peníze by se na projekt měly najít, protože je připraven a jde o silnici 1. třídy. „Pan ředitel Ouředník nás ubezpečil, že příprava lišovského obchvatu se vedle stavby dálnice D3 a rychlostní komunikace R4 řadí mezi tři hlavní priority ŘSD v Jihočeském kraji," uvedl za sdružení, které usiluje o urychlení stavby lišovského obchvatu, senátor Jiří Šesták.

Urychlenou stavbu obchvatu žádali Lišovští již před dvěma lety, kdy se v obci objevil i billboard s textem „Nenecháme se zabíjet". Obyvatelé reagovali na statistiku, podle které zde za posledních deset let zemřelo při nehodách pět chodců a dalších pět utrpělo vážná zranění.