„Pilíře vyrostou po stranách i uprostřed současné silnice," říká k začínajícím stavebním pracím za dodavatele Iveta Štočková, tisková mluvčí společnosti Eurovia. Celkem čeká stavbaře práce na třech nových mostech a také demolice současného mostu přes lišovskou výpadovku, jejíž úřední označení je I/34. Iveta Štočková připojuje i další podrobnosti k uzavírce.

„V rámci výstavby dálnice D3 v úseku Borek Úsilné bude v polovině listopadu obousměrně převeden provoz ze silnice I/34 na provizorní komunikaci a nově vybudovanou větev budoucí mimoúrovňové křižovatky," doplňuje Iveta Štočková. Na provizorní komunikaci bude pro každý směr určen jeden jízdní pruh.

Na to jsou ostatně řidiči zvyklí už teď, protože stavba dálnice již zabrala z původního čtyřpruhu polovinu šíře. Takže v místě například nyní platí snížená nejvyšší dovolená rychlost.

Silnice na Lišov přijde v uzavřeném úseku dočasně třeba i o svodidla, zhruba na délce jednoho kilometru. Krajský úřad povolil podle tiskového mluvčího Radka Šímy úplnou uzavírku na lišovské silnici od 1. listopadu 2015 do 31. října 2016. Začátek uzavírky se bude řídit podle aktuálních stavebních prací v místě.

Lišovská silnice přijde na čas o svodidla

Na rychlost sto deset kilometrů v hodině podle nového zákona budou asi řidiči muset nejméně na rok zapomenout. Zhruba kilometrový úsek výpadovky na Lišov si zaberou stavbaři kvůli dálnici D3. Pravděpodobně od poloviny listopadu.

Podle Ivety Štočkové, tiskové mluvčí společnosti Eurovia, která vede sdružení dodavatelů, budou ze zmíněného úseku odstraněna svodidla a také obrusná vrstva vozovky. Na silnici I/34 bude potom například upraveno odvodnění a také bude sloužit jako staveniště pilířů pro tři nové mosty. Ty vzniknou kvůli křížení dálnice s lišovskou výpadovkou. Až práce příští rok skončí, vrátí stavebníci na čtyřproudou komunikaci svodidla a také položí nový asfalt.

Lišovská výpadovka se po dokončení dálničního úseku Borek Úsilné stane novým vstupem do Českých Budějovic pro vozidla jedoucí od Prahy a využijí ji také ti, kteří pojedou naopak z Českých Budějovic na Prahu. Přinejmenším do té doby, než bude hotova dálnice v celém oblouku kolem Českých Budějovic.

Zrychlení

Otázkou je, jak bude stavbou dálnice ovlivněno možné zvýšení dovolené rychlosti na silnici mezi Českými Budějovicemi a samotou Na Klaudě nedaleko Lišova. Komunikace na Lišov má sice potřebné parametry, co se týká poloměrů oblouků nebo středového pruhu se svodidly, takže by na ní mohlo být povoleno až 110 km/h, přesně podle novely zákona. A Ředitelství silnic a dálnic České republiky se zvýšením rychlosti počítá a připravuje příslušné podklady. Ale plánovaná dočasná úplná uzavírka lišovské silnice je prakticky v polovině zmíněného úseku.

Dálnice D3 by měla být v úseku Borek Úsilné hotova za tři roky. Celou jihočeskou část dálnice D3 chce Česká republika podle ministra dopravy Dana Ťoka dovést k rakouské hranici do roku 2022. Spěchá se, protože jen v nejbližších letech lze využít evropské dotace.