„Lišovský stavební úřad chyboval územní řízení se totiž mělo řídit novelou, která ukládala, že je třeba písemně obeslat všechny vlastníky pozemků. Místo složitého obesílání to lišovský stavební úřad vyřešil formou veřejné vyhlášky, jak tomu bylo zvykem dříve," popisuje peripetie s územním řízením lišovský starosta Jiří Švec. Na chybu upozornil krajský úřad s tím, že by toto řízení mohl někdo napadnout, proto se začne znovu.

K Vranínu
Kromě obchvatu samotného Lišova by měla nová komunikace směrem na Třeboň řešit i situaci Štěpánovic. Zvažuje se dokonce
i nová silnice za Vranínem, která by navázala na moderní silnici před Třeboní.

Pro řidiče i obyvatele obce je nové projednávání zklamáním. Do Lišova a přes Lišov jezdí pravidelně například Michal Nováček z Třeboně. „Přestávám už věřit, že se s tím obchvatem vůbec někdy začne. Pořád se o něm mluví, na internetu se člověk může podívat na krásnou vizualizaci, ale kdy skutečně poprvé kopnou a začnou ten obchvat stavět, je otázka. Zdá se mi, že termíny se pořád posouvají," říká řidič zásilkové agentury Michal Nováček.

„Obchvat by mi určitě zrychlil některé pracovní cesty. Cesta Lišovem totiž docela trvá, takže by to bylo pohodlnější," dodává Michal Nováček.

Investorem obchvatu je Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD). Podle tiskové mluvčí ŘSD Niny Ledvinové bude o nové územní rozhodnutí požádáno po nutném obnovení podkladů.

Za Vranínem čeká silnici narovnání

Komplikace se stavebním řízením pro obchvat Lišova možná skončí tím, že příslušné úřední řízení se povede v Českých Budějovicích. „Krajský úřad teď rozhodne, kdo bude nové řízení dělat, asi to nakonec připadne budějovickému magistrátu," říká starosta Lišova Jiří Švec.

Zdroj: ŘSD

Jedním dechem se ale podivuje nad legislativní praxí v České republice. Dosavadní řízení totiž ztroskotalo na tom, že nebyli písemně obesláni všichni účastníci řízení. Věc byla vyvěšena jen na úřední desce. To by vyhovělo starším zákonům, ale ne úpravě, která byla platná, když se stavební řízení kvůli obchvatu Lišova zahájilo. První část stavebního řízení tak zvané územní řízení, proto bylo zrušeno a vše začne znovu.

Začnou do čtyř let
Na trase obchvatu Lišova už byl proveden na popud investora Ředitelství silnic a dálnic předběžný geotechnický průzkum. Se zahájením stavby se počítá na přelom let 2018-2019.

Ale zákon už byl opět změněn, takže momentálně zase bude stačit vyvěsit jen oznámení na úřední desku. „Novela, která ukládala všechny obesílat do vlastních rukou, mimochodem už zase neplatí," říká Jiří Švec. Paradoxně tak nové řízení může probíhat rychleji a přípravy obchvatu se nemusí až tolik zpozdit.

Sám lišovský starosta se přitom přesunu úředního řízení do Českých Budějovic nebrání. „Je s podivem, že takhle důležitá administrativní řízení mají na starosti místně příslušné stavební úřady. Přitom například krajský stavební úřad na to má mnohem větší kapacitu než náš pětičlenný stavební úřad," dodává Jiří Švec.

Důležitou otázkou, která souvisí s chystaným obchvatem Lišova a navazujícím obchvatem u Štěpánovic, je také úprava komunikace za Vranínem. Ta už se nyní dostala do reálné podoby. „Dobrou zprávou pro všechny, kdo cestují mezi Českými Budějovicemi a Třeboní je, že se pokročilo v plánech na úpravu nebezpečného úseku za Vranínem. Záměr příslušného projektu už byl předán k posouzení na ministerstvo dopravy," říká senátor Jiří Šesták a dodává, že v uplynulých osmi letech se na pětikilometrovém úseku mezi areálem společnosti Best a vjezdem to Třeboně stalo téměř sto nehod.