Jaký další osud čeká stroj z roku 1899? To určí hlavně důkladná prohlídka, která lokomotivu čeká a finance, které budou na její rekonstrukci k dispozici.

Jisté je v podstatě tolik, že na své původní místo už se nevrátí. „Do pomníku už nepůjdeme,“ řekl k budoucímu osudu unikátu Jindřich Rachota, vrchní přednosta Depa kolejových vozidel Českých drah Lužná.

Mašinu nyní čeká důkladná prohlídka. „Tak padesát procent,“ odhadl podíl zachovalých a použitelných částí Rachota. Zub času a vandalové vykonali své. „Od této řady máme v Lužné jednu lokomotivu, ale není Českých drah, je u nás jen na zápůjčku,“ zmínil Rachota a dodal, celkově však České dráhy provozují tři tyto stroje, zvané mezi železničáři „kafemlejnek“. Jeden dokonce i na jihu Čech.

„Dnes je to technický klenot,“ zdůraznil Rachota. Oprava je ale nezbytná. „Plechařina vesměs celá,“ dodal na adresu budoucí rekonstrukce šéf luženského depa. Krycí plechy mnohde prožrala rez. Parní stroj, trubky, vany, to vše jsou části jejichž skutečný stav se ukáže až v depu, které je největším železničním muzeem u nás.

O rozsahu oprav rozhodnou i finance. „Konzervace půl milionu korun, provozní exponát, to už je o milionech korun,“ poznamenal k nákladům Rachota.

Pomníkem se mašina ale znovu nestane. „Pokud se opraví do provozu bude sloužit jinde,“ vysvětlil Rachota s tím, že v jižních Čechách už jeden „kafemlejnek“ jezdí. O uplynulých svátcích například vyrazil z Českých Budějovic se třemi historickými vlaky.

V úvahu tak přichází nasazení v jiných regionech, protože zájem o historické jízdy stoupá.

Z Rakouska

Lokomotiva patří k typové řadě, která se vyráběla do první světové války v různých továrnách. Její hodnota se dá přirovnat k automobilu Laurin a Klement.

Stroj z Českých Budějovic vznikl v rakouském Florisdorfu v roce 1899. Když v minulém století dosloužil, hrozilo mu rozřezání do šrotu a proto byl umístěn jako památník před českobudějovickým nádražím. Stál tam od roku 1975.

Mašina váží bez uhlí třicet tun, patří do série 250 kusů řady 97, měla výkon 200 koňských sil a udávaná provozní rychlost je 40 kilometrů v hodině.