Rozsudek krajského soudu (jak již Deník informoval) zastavil provoz autobusové linky 24 v budějovické Krajinské ulici. Mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička oznámil, že provoz linky skončí pondělkem, a to v celém rozsahu, tedy už od záchytného parkoviště v Jírovcově ulici.

„Pracujeme na náhradním řešení,“ doplnil ale Viktor Lavička s tím, že očekává opětovný rozjezd autobusů v řádu dnů.

Krajský soud totiž nezrušil linku jako celek, ale pouze platnost dopravního značení, které umožňovalo provoz linky v Krajinské ulici a na náměstí Přemysla Otakara II. Vyhověl tak námitkám některých majitelů nemovitostí v centru města. Ti proti lince protestovali podle podnikatele Karla Pražáka proto, že se obávali o statiku objektů a poukazovali na jejich památkovou ochranu. Hledá se tedy variantní trasa.

Místo Krajinské ulice by napříště linka 24 mohla do centra Českých Budějovic vjíždět třeba ulicí U Černé věže. V minulosti to jako jednu z variant zmínil náměstek primátora František Konečný. Od loňského roku, kdy začala linka 24 jezdit na trase mezi záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici a náměstím Přemysla Otakara II. se totiž o malé autobusy v centru města vede spor.

Teď krajský soud rozhodl, že povolení provozu není v souladu s územně plánovacími předpisy pro historické centrum a zrušil povolení pro trvalý provoz linky. Už dříve zrušil dočasné povolení. Podle informací Deníku proto, že památková ochrana dovoluje v Krajinské ulici pouze jednosměrný provoz MHD a malé autobusy tam jezdily obousměrně. V pondělí mají autobusy podle dopravního podniku vyjet naposledy.

Podle náměstka primátora Františka Konečného se pokusí radnice zvrátit rozhodnutí soudu kasační stížností. Zároveň se ale hledá variantní řešení pro provoz malých autobusů.

Někteří majitelé nemovitostí v centru Budějovic odmítají průjezd malých autobusů s tím, že to ohrožuje statiku jejich objektů. Podle podnikatele Karla Pražáka navíc nepatří taková doprava na pěší zónu.

Náměstek primátora František Konečný si ale stojí za tím, že provoz linky neporušuje žádné předpisy a je prospěšný obyvatelům města. „Máme posudek ČVUT, že je to vhodné i pro historické centrum,“ říká František Konečný a dodává, že malé busy svezou každý měsíc tisíce lidí. Navíc na náměstí Přemysla Otakara II. jiná linka městské hromadné dopravy nejezdí, takže zaplňuje jistou mezeru ve službách občanům.
Pokud se týká sporů o to, jaký vliv má provoz na statiku objektů, tak Viktor Lavička, mluvčího dopravního podniku, připomíná, že v minulosti dlouhodobě jezdily Krajinskou ulicí i tramvaje. Kvůli rozhodnutí soudu ale teď autobusy zřejmě pár dnů nevyjedou.

Město však chce mít co nejdříve povolení pro nějakou náhradní trasu.

Radnice již připravila nové zastávky u hlavní pošty v ulici Karla IV., protože počítá s prodloužením linek a výhledově zde mají také jezdit elektrobusy.