Patří k nim například i pekařství Rollo na náměstí. Kdo si oblíbil jejich zákusky, koupí je už jen v provozovně na Lidické třídě. „Obchod v centru měl málo zákazníků a přitom jsme museli platit vysoký nájem,“ vysvětluje zaměstnankyně Dana Soukupová. Nejen podle ní malé obchody doplácejí na to, že většina lidí nakoupí pohodlně v supermarketu bez ohledu na kvalitu a cenu.

To se ostatně stalo osudným i papírnictví v Hroznové ulici. „Když jsem tam nakupovala naposledy, majitelka si stýskala, že rodiče vybaví děti do školy v supermarketu a u ní dokoupí jen drobnosti, které zapomněli, i když by nákup v malém papírnictví vyšel výhodněji,“ líčí zákaznice Věra Brožová.

Zdravotní problémy a důchodový věk byly hlavními důvody, proč k poslednímu listopadu zavřel oblíbené řeznictví na Pražském předměstí František Ciglbauer. „Se ženou mnoho let přesluhujeme a rozhodli jsme se odejít do důchodu,“ vysvětluje živnostník.

„Začínali jsme hned po revoluci, celé jsme to tu přestavěli a přizpůsobili a až do letošního listopadu jsme fungovali naplno. Věk a zdraví nás ale přiměl skončit,“ vysvětluje vyhlášený řezník. Podle něj je otázkou, zda se v prostorách, které donedávna voněly uzeninami, usadí nový nájemce. „Řezničina to ale asi nebude,“ odhaduje František Ciglbauer.

A místní přiznávají, že jim oblíbený obchod bude chybět. „Dělali fakt poctivou řezničinu, měli kvalitní zboží za dobré ceny, vlastní uzeniny a speciality, do bufetu sem jezdili na oběd řemeslníci z poloviny města. Teď nám tu zbyl jen supermarket, tam ale vlastní sádlo se škvarkama těžko začnou dělat,“ lituje Michal Šimek.

Podobně ale dopadá řada dalších malých provozoven. Podle Františka Ciglbauera se není moc čemu divit. „Nedaleko to vzdal i pekař, a to je mladý člověk. Podmínky v posledních letech jsou čím dál horší a malé živnostníky likvidují. K tomu přičtěte konkurenci velkých řetězců a od letoška i parkovací zóny,“ vypočítává zkušený podnikatel komplikace, kterým má už málokdo chuť čelit.

Ti, kdo se snaží vytrvat, se musí otáčet. Udržet se v boji se supermarkety je těžké, přiznává František Fatur z obchodu na Palackého náměstí. „To nejde srovnávat, nemáme stejné podmínky,“ říká František Fatur a dodává, že drobný obchodník nikde nenakoupí zboží za ty ceny, co velké řetězce. Přesto dokáže zákazníky oslovit a konkurovat. „Cenovou hladinu držím, je nízká,“ zdůrazňuje, ale s tím, že jeho marže je minimální.

A usměvavý muž upozorňuje na další paradox. Když začínal, byly Vánoce pro malé obchody nejlepším obdobím v roce. Teď je prosinec naopak nejhorší měsíc. „Lidé jezdí nakupovat do supermarketů a vezmou tam všechno,“ vysvětluje František Fatur. Před svátky však v jeho obchodě najdou zákazníci vše, co potřebují. Nejen mandle, oříšky či kokos, ale například i loupaná jádra vlašských ořechů. Posledně jmenovaný sortiment patří k tomu, co František Fatur nabízí speciálně před Vánoci.