Už jen několik hodin zbývá do startu 37. ročníku populární Rallye Český Krumlov. Aby byl závod pro fanoušky nevšedním zážitkem jen po sportovní stránce, věnovali pořadatelé nemalou pozornost bezpečnostním opatřením. Pokud mají dobře fungovat, musí jim ale diváci jít vstříc.

„Pořadatelé jsou školeni před každou soutěží, ale letos se na bezpečnost klade ještě větší důraz. A to jak u diváků či pořadatelů, tak u samotných závodníků. Nechali jsme natisknout tisíce letáků s pokyny pro diváky, rozeslali je do obcí, kudy se rallye pojede,“ vyjmenovává řadu bezpečnostních prvků člen ředitelství soutěže Jan Bláha.

Traťoví komisaři také letos věnovali velkou pozornost výběru diváckých míst. „Například na českobudějovickém výstavišti, kde se pojede divácká super rychlostní zkouška, je jejich výběr jednoznačný. Ale na klasické erzetě je to složitější, protože v některých místech lidi prostě nemůžete usměrnit. A právě proto děláme osvětu pro diváky pomocí letáčků,“ říká Bláha.

Pod vlivem tragických událostí uplynulých měsíců se podle Bláhy diváci na rallye začínají chovat ukázněně. „Co jsem já viděl na závodech, tak jsou ty události znát a lidé jsou opravdu opatrnější. Tedy zatím,“ míní.

Série tragických úmrtí na rychlostních zkouškách přiměla jednat také automobilovou federaci. Ta se rozhodla, že nad soutěžními vozy bude létat vrtulník, ze kterého budou organizátoři dohlížet na to, zda diváci nestojí v zakázaných prostorech. Na Krumlově ho ale neuvidíte.

„Vrtulník mít nebudeme. Je dost hlučný a lidé třeba kvůli němu neslyší přijíždějící závodní vůz. Trať tak budou kontrolovat předjezdci, kteří mají v autě kameru a situaci s diváky vyhodnotí,“ uzavřel jeden z organizátorů populární rallye.

Tragédie mezi diváky na rallye

Nezodpovědné chování diváků si nejednou vybralo i tu nejvyšší daň. Případy posledních měsíců by měly být varováním pro všechny.

28. březen 2009 – Dva třináctiletí chlapci a osmatřicetiletý otec jednoho z nich. Taková je bilance tragické nehody na Valašské rallye ve Štramberku. Během rychlostní zkoušky havarovala slovenská posádka s vozem Mitsubishi Lancer. Skončila mimo trať, kde srazila tři diváky. Podle pořadatelů zrušeného závodu se diváci pohybovali na nebezpečném místě.

Prosinec 2008 – Při závodech v Praze zahynuli dva diváci. Druhá etapa Pražského rallyesprintu skončila hned po dvanácti minutách. V první rychlostní zkoušce těžce havaroval polský pilot Leszek Kuzaj se svým Peugeotem 307 WRC, výsledkem nehody byl jeden na místě mrtvý divák, další byli zraněni. Jeden ze zraněných pozdě odpoledne zemřel po operaci v pražské motolské nemocnici.

Posádky mohou udělat chybu, jedou mnohdy na hranici možností

Je všeobecně známo, že jakýkoliv motoristický sport včetně rallye je nebezpečný nejen pro jeho přímé účastníky, ale i přihlížející diváky. Vyplývá to z podstaty závodění – dosáhnout co nejlepšího času na daném měřeném úseku.

Posádka soutěžního speciálu však má nárok udělat chybu! Jede mnohdy na hranici možností jak auta, tak i svých. Někdy dokonce až za ní. Přesto může ztratit nad strojem kontrolu a opustit trať.

Pořadatelé věnují spoustu času a nemalé úsilí, aby se jim podařilo pro diváky zajistit bezpečné zóny a při závodě samotném se nestal žádný malér.

Pro bezpečnost nás posádek se dělá hodně. Za nemalé peníze si pořizujeme nehořlavé kombinézy a spodní prádlo, bezpečnostní přilby či od letoška nově ochranu hlavy a krku HANS, kterou využívají i piloti Formule 1. Závodní automobily jsou navíc vybaveny kvalitním trubkovým rámem. Na případnou nehodu jsme tedy připraveni.

Potom už jen záleží na zdravém rozumu každého z diváků, zda chce z bezpečného místa sledovat průjezdy špičkových jezdců s rychlými vozy a závody si užít, nebo bude hazardovat nejen se svým životem, ale také s psychikou posádek. Když by se náhodou něco stalo, je to vzpomínka na celý život…

Nestojí to za to!

Milí fanoušci rychlých kol, užijte si 37. ročník Rallye Český Krumlov 2009, poslouchejte pokyny pořadatelů a hlavně – přemýšlejte!

Pavel Kacerovský,
spolujezdec Jana Jakubce,
startovní číslo 65