Tráví u nich sice prý jen dvě až tři hodiny denně, ale znalosti o nich by mu mohl závidět lecjaký dospělý. Prokázal to i před nedávnem, když bodoval v soutěži Talent Jihočeského kraje roku 2010. V technické kategorii pro mladší děti vybojoval krásné druhé místo. Za odměnu dostal od maminky větrník.

„Ve druhé třídě jsem začal s Baltíkem (programování pro žáky základních a středních škol, pozn. redakce) a asi tak od třetí třídy jezdím na různé programovací soutěže. V jihočeském talentu jsem byl teď poprvé. Moc se mi tam líbilo,“ usmívá se 12letý Martin Rameš, student primy Gymnázia J. V. Jirsíka v Českých Budějovicích.

Zajímavostí je, že ze všech uchazečů, kteří se na školu hlásili, dosáhl při přijímacích zkouškách absolutně nejlepšího výsledku. „Zkoušel jsem knížku s testy přijímaček, které byly již dříve. Připravoval jsem se tak měsíc,“ poodhaluje Martin skromně tajemství svého úspěchu.

V závěru loňského roku se zapojil také do soutěže Expedice Mars, kterou pořádá Dětská tisková agentura. Vedl si zde velmi dobře a probojoval se až do semifinále, které se konalo pod patronátem skutečných astronautů Vladimíra Remka a Ivana Belly. Účast ve slavnostním finále, při kterém děti vyrazily do vesmírného centra Transinne v Belgii, jej však nakonec těsně minula.

„Možná, že to vyjde tenhle rok, určitě to chci zkusit znova,“ nevzdává se Martin. Ve vesmírné posádce by rád působil jako palubní inženýr a PC expert.

Zálibu ve výpočetní technice nejspíš podědil po svém tatínkovi, který pracuje jako správce systému. Pomocí programování se často připravuje i na písemky ve škole. Vymyslel si totiž program, který mu náhodně generuje různé matematické příklady a on je pak jen vypočítává. Kromě počítačů a matematiky jej baví i fyzika, nejvíc samozřejmě pokusy. „Nedávno jsem tam třeba předváděl program, který jsem vymyslel pro Expedici Mars. Týkal se převodu matematicko – fyzikálních jednotek. Protože u nás se používají jiné jednotky než třeba v Americe nebo Velké Británii. Ten program převáděl naše jednotky na ty, které se používají jinde ve světě,“ vysvětluje šikovný programátor.

Jedním dechem dodává, že jej ve škole baví vpodstatě všechny předměty. Kvůli programování si dokonce dvakrát týdně dobrovolně přivstane a v úterý a ve středu chodí na takzvanou nultou hodinu. Ve zbývajícím čase navštěvuje i kroužek radiotechniky, který pořádá budějovický Dům dětí a mládeže. „Sestrojujeme tam blikače, roboty a různé další věci,“ vypočítává Martin Rameš. Programování a práci s počítačem by se rád věnoval i ve svém dalším životě. Vzhledem ke svým odborným znalostem má i poměrně velké cíle.

Rád by totiž jednou vymyslel program, který by všem lidem usnadnil práci s počítačem. Jednalo by se o jakýsi uživatelský manuál. „Věnuji se pokročilejším verzím Baltíka, které mají více funkcí, a zjišťuji, jak by se to mohlo dát udělat,“ zmiňuje Martin.

Během příštího týdne si bude stejně jako jeho vrstevníci užívat jarní prázdniny. Konkrétní plán na ně ale ještě nemá. Jen doma je však rozhodně strávit nechce. „Určitě bych chtěl jet někam na výlet, ale kam, to ještě nevím. Nechám se asi překvapit,“ směje se. Na konci března pak oslaví úspěšný malý programátor z Budějovic své 13. narozeniny. Přiznává, že nejvíc by ho potěšil nějaký ryze praktický dárek. „Chtěl bych něco, co by mohlo být velmi praktické při činnostech, které hodně provádím. Co by to však mělo být, nevím,“ uzavírá Martin.