Během týdne byl viděn na pěti různých místech, než ho majitel konečně polapil do sítě v Emmersdorfu. Při předchozích pokusech jim pták odlétal už ze vzdálenosti sto metrů od nich, ačkoliv jiné lidi si připustil až na pět, sem metrů.

Africký čáp vysoký 120 cm a starý dvanáct let mu uletěl z voliéry přes pravidelné zkracování křídel. „Stačí, aby mu dorostla dvě brka, a může létat,“ říká Schobesberger v deníku PNP. Marabu dosahuje rozpětí křídel až tři metry a váhy patnáct kilogramů. Těžko se chová, koupit se prý dá jen v některých zoo za zhruba 1500 eur. „Po léta se majitel marně snaží ke svým dvěma čápům sehnat do Irgenödu samičku,“ píše PNP. Doma v africké savaně se marabu živí převážně mršinami a malými savci. Na svém výletě po Bavorsku ho ale majitel viděl konzumovat dešťovky. Do zimní stáje se vrátil v pravý čas – zimu venku by nepřežil.

Porod skoro na scéně

Ve foyeru vídeňského Burgtheatru se v pátek večer narodil zdravý chlapec. Maminku, 40letou paní Myriam, přepadly porodní bolesti ke konci představení „Phädra“. „Ještě než přijela záchranka, přišel na svět s pomocí lékaře divadla chlapec,“ píše deník OÖN. Ředitel divadla Matthias Hartmann to označuje za historickou událost. „Myslíme si, že by se novorozenec měl jmenovat podle hlavních postav představení Hippolytos nebo Theseus. Budu usilovat o to, aby byl s Burgtheatrem spojen.“ Myslí tím, že by novorozenci dali doživotní volnou vstupenku.

Gigalinery se blíží

Rakouská vláda se obává, že v budoucnu by mohly Horními Rakousy jezdit šedesátitunové monstrnáklaďáky, tzv. gigalinery dlouhé 25 metrů. „Od příštího roku budou tyto soupravy tahačů celoplošně testovány v Německu,“ napsal sobotní linecký deník OÖN. Cituje z dopisu ministryně dopravy Doris Buresové viceprezidentu Evropské komise Antonio Tajanimu. „S podivem a se zděšením jsem informována, že komise – ke všemu oklikou, přes prováděcí nařízení všeobecné typové normy EU – plánuje povolit v budoucnu toleranci rozměrů a váhy nákladních automobilů a autobusů,“ píše. „To by znamenalo, že každý členský stát by měl povinnost tyto typy vozidel povolit a připustit k provozu.“

Buresová podle OÖN vyzývá komisaře k ustoupení od zamýšleného plánu. Už před rokem se rakouské vládní strany vyslovily proti gigalinerům. O jejich povolení lobbisté usilují už léta a argumentují ekonomickými a ekologickými výhodami, protože by snížily počet nutných jízd a tím emise. „Studie zadaná ministerstvem dopravy ale ukázala, že by rakouské silnice musely být nákladem 5,4 miliardy eur rekonstruovány – mosty, tunely, odpočívadla atd. by musely být přestavěny,“ píše list. „Jen úprava hornorakouských mostů by stála sto milionů,“ říká zástupce zemského hejtmana Franz Hiesl.

Neomezené užívání 60tunových kamionů povolují dosud v EU Švédsko a Finsko. „Hustota obyvatelstva je ale v těchto zemích až stokrát nižší než ve střední Evropě a navíc tam prakticky není žádná tranzitní doprava,“ komentuje to Buresová. Pokusy s gigalinery běží na vybraných silnicích v Dánsku a v částech Německa.