Měl štěstí, hned v úvodu si vylosoval ukázku z knihy o nejslavnějším čarodějnickém chlapci Harry Potterovi. „Říká se, že Rowlingová naučila mladou generaci číst. Navíc dílo se svými čtenáři roste," pustil se Jakub Wejskrab nesměle do odpovědi. Po několika vstřícných pohledech zkoušející komise už jej nervozita opouštěla, a tak mohl s klidem pokračovat: „Autorka dala v knize najevo, co je nejdůležitější. Přátelství a nutnost konat dobro," zakončil student svou interpretaci díla. V další části maturity z českého jazyka už ho čekal jen publicistický text, u kterého měl za úkol rozebrat jazykové prostředky. Ani se nenadál a patnáct minut uteklo jak voda.

Čekání na ústní maturitní zkoušku si studentky Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické Simona Berková a Alena Candrová (zleva) zkracovaly opakováním učiva.

Tím pro něho ale úterní den nekončil. Následovala školní i státní maturita z angličtiny, v půl jedenácté pak přišla na řadu podle jeho slov zkouška nejobtížnější, základy společenských věd. „Je tam největší objem znalostí a naposledy jsem to viděl asi před třemi dny, takže jsem si moc nepamatoval," hodnotil svůj výkon Jakub Wejskrab. Nejhůř mu ale bylo při maturitě z angličtiny. „Byl jsem tak nervózní, že jsem na potítku nic nevytvořil. Musel jsem mluvit spatra," prozradil Jakub Wejskrab. „U státní maturity z angličtiny jsem si vytáhl otázku, ve které jsem měl mluvit o jídle a možnostech stravování, v té školní jsem mluvil o tom, v co lidé věří," doplnil devatenáctiletý student, který v didaktické části zkoušky z angličtiny uspěl na 100 procent. Maturitu měl tak téměř jistou.

Jak se blížila půl dvanáctá, tedy čas zúčtování, vzrůstala nejistota a víra ve vlastní vědomosti. „Snad maturitu udělám," uklidňoval se Jakub . To už ovšem jeho i ostatní maturanty zvala učitelka dovnitř k vyslechnutí výsledků.

Neuplynulo ani pět minut a ze třídy vyšla s úsměvem na tváři trojice maturantů. „Mám to!" radoval se Jakub Wejskrab. „Nejdříve se půjdu najíst, nejlépe, jak to půjde, a pak to musíme samozřejmě zapít," prozradil své plány dnes už bývalý gymnazista.

Ústní maturity tento týden zahájili také na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Českých Budějovicích. V první várce studentů, kteří okusili obtížnost zkoušek, byla i Alena Candrová, studentka oboru zdravotnický asistent. Čekala ji například psychologie.

„Je to asi jeden z nejhorších předmětů. Je tam důležité citovat přesně definice," řekla maturantka a připojila, že si ale naštěstí vybrala téma socializace. „To není tak nejhorší. Ale tréma v tom udělá zmatek, i když to člověk ví," konstatovala s úsměvem Alena Candrová, která má podané přihlášky na několik škol a přijímačky jí čekají za dva týdny. Zmínila také, že před praktickými maturitami a před písemnými trému neměla. Ale den před ústními měla trému velkou.