„Poslední navýšení bylo v roce 2003. Město investovalo do vozového parku. Cestující mají větší komfort, je větší bezpečnost provozu,“ uvedla ke změnám tarifů náměstkyně primátora Ivana Popelová. Podle Popelové se ve vyčíslené ztrátě, která je stejně o sedm milionů korun menší, než se čekalo, odráží stálé zdražování vstupů kvůli inflaci a také nákup nových trolejbusů. Krytí provozní ztráty jde na vrub města jako vlastníka firmy.
Podle záměru DP, který projednala rada města, mají například zmizet jízdenky za osm korun a desetikorunové jízdenky podraží na dvanáct korun. Jiné ceny čekají také u předplatitelského jízdného.
I po zdražení zůstanou České Budějovice podle náměstkyně nejlevnější mezi srovnatelnými městy, s výjimkou Olomouce. Průměrná cena základního jízdného činí v ČR podle průzkumu radnice 11 korun. Časová měsíční jízdenka průměrně vyjde na 319 korun – v krajském městě má napříště stát v prvním pásmu přes 360 korun (dnes 269).
Vyšší komfort dopravy, výměnou za zdražení, už podle vedení města dostali cestující jaksi předem, v rozsáhlé obnově vozového parku v posledních letech. „Spíše je to reakce na to, co už se zlepšilo,“ konstatovala náměstkyně primátora. Zvýšené dopravy z okrajových částí města autem, jako reakce na nové ceny, se náměstkyně nebojí. „Pořád bude výhodnější dopravovat se městskou,“ zmínila Popelová.
„Pro mě jsou důvody, které uvádí rada města nepřijatelné. Vždycky se dopravnímu podniku dávalo 120 milionů ročně. Zástupci města sedí ve vedení podniku, tak ať to tam ohlídají,“ odmítla včera zdražení MHD bývalá zastupitelka Marie Paukejová.
Dobrou zprávou je jízda v první školní den zadarmo. „Očekává se největší nápor od rodičů. Bude i prostor na zakoupení časových jízdenek pro školáky,“ vysvětlila náměstkyně. Reakci cestující chce DP sledovat a vyhodnotit. S krátkodobým úbytkem cestujících se sice počítá, ale pak by se podle radnice měli podle minulých zkušeností vrátit do MHD. Vybrat při novém jízdném by se mohlo kolem 24 milionů korun navíc.