„Město si nechalo zpracovat po důkladném zvážení analýzu metropolitní karty,“ potvrdila Deníku náměstkyně primátora Ivana Popelová. Zkoumání šancí na zavedení elektronické novinky v Českých Budějovicích svěřila radnice firmě, která už má zkušenosti s poradenstvím při zavádění pražské a liberecké karty.

Začínají autobusy

Většinou začínaly karty u služeb dopravního podniku. Nabalit ostatní

věci není podle Popelové tak jednoduché. Poradenská firma má prověřit, zda by bylo možné sjednotit systém placení ve školních jídelnách, rezervační systém kulturních zařízení nebo třeba předplatné. Na všechno by v budoucnu občanům města mohla stačit jedna karta.

Radnice uvažuje i o tom, že karta by byla spojena také s pinem – identifikačním číslem a platila by i jako průkazka do knihovny nebo jako elektronická vstupenka do informačního systému města.

„Občan by mohl sledovat přes internet proces, který se ve městě zadá, například stavební řízení,“ naznačila další možnosti využití náměstkyně primátora.
V Praze slouží karta třeba i k úhradě parkování, v Plzni, díky velké dotaci, se hned od začátku podařilo vyměnit strojky ve vozidlech městské hromadné dopravy a karta se uplatnila v MHD.

„Studuji vysokou školu v Liberci a tam už něco podobného mají. Mě se karta líbí, protože si za to koupím jízdenky do tranvají anebo obědy v menze,“ pochvaluje si libereckou obdobu metropolitní karty jedenadvacetiletá Kateřina Landová z Českých Budějovic.

Obědy v jídelnách

Karta by se mohla uplatnit i v rámci integrovaného dopravního systému, o němž se v Českých Budějovicích hovoří téměř deset let. „Kraj vypsal výběrové řízení na integrovaný dopravní systém, které se týká Jindřichohradecka,“ zmínila náměstkyně a upozornila, že analýza přinese zřejmě podobné informace, jaké již kraj od českobudějovické radnice dostal. „Myslím si, že je chyba to dublovat,“ podotkla Popelová. Radnice ví, že aby byla karta úspěšná, musí být pro uživatele zajímavá. Pro začátek by ji mohlo být možné využít jako časovou jízdenku (revizoři dopravního podniku by dostali zvláštní čtečky) a ve stravovacích zařízeních ve školách.

Případně by se mohla přidat i úhrada parkovacího systému. Nejnutnější náklady na zavedení základní varianty odhadla Popelová na 20 milionů korun.
„Byli bychom rádi, kdybychom se do systému mohli zapojit hned od začátku,“ uvedl včera k novince vedoucí obchodu a marketinku dopravního podniku Daniel Jírovec. „Prvním krokem by mělo tedy být převedení časových jízdenek právě na ty karty a po zavedení elektronické peněženky počítáme s tím, že takto budou fungovat i jednotlivé papírové jízdenky,“ doplnil Jírovec s tím, že klasické lístky do MHD jen tak nezmizí. A to například kvůli turistům.
Pokud bude karta skutečně zavedena chtělo by vedení města, aby byla využitelná například i v Praze stejně jako karta Pražana, nebo, aby si s její pomocí mohli českobudějovičáci zaplatit za služby sjezdovek v lipenských obcích, které také podle Popelové podobný projekt zvažují. Základní systém by mohl podle náměstkyně začít fungovat na konci tohoto roku.