A právě tomu se rozhodlo vedení podniku zabránit a na černé pasažéry tak upletlo pořádný bič. Revizory udělené pokuty odteď budou od černých pasažérů chtít zaplatit vymahači.

„Myslím si, že v Budějovicích jel načerno alespoň jednou asi každý. Ale když já jsem dostala pokutu, tak jsem ji vždy včas zaplatila,“ míní osmnáctiletá studentka Marika Veverkovská. „Takže ani nevím, jestli chtít dluhy po vymahačích je dobré anebo ne. Ale měli by v dopravním podniku určitě ošetřit a nějak oddělit to, jestli někdo jezdí načerno schválně anebo si jenom člověk zapomene cvaknout lístek,“ doplňuje gymnazistka.

Počet černých pasažérů neklesá, naopak. I to byl jeden z důvodů proč budou sumy za pokuty vymáhat specialisté.

Patnáct dní

„Například v roce 2007 za leden až červen bylo zachyceno přibližně tři a půl tisíce osob, letos za stejné období je to již více jak šest tisíc osm set. osob, které jezdili bez platného jízdního dokladu,“ podotkl manažer divize ekonomiky a podpůrných služeb DP Bohumil Matouš. Systém bude v krajské metropoli nastavený tak, že pokud černý pasažér nezaplatí pokutu do 15 kalendářních dnů, tak na řadu nastoupí vymahači.

„Když se koukám na televizi, tak mi připadají ti vymahači dost tvrdí. Raději budu jezdit podle předpisů a jízdenku si štípnu hned nadvakrát,“ laškuje k tématu dvaatřicetiletý Ondřej Louskáč z Českých Budějovic. „Snad se pokuty například do roka promlčí,“ doufá Louskáč.

DP ale pouze roční a delší pohledávky soudně žaluje. „Jakmile je ale pohledávka pravomocně odsouzena, je promlčecí doba těchto pohledávek deset let,“ řekl Matouš.

S podobným systémem přišla před časem i Praha. česká metropole má však právní problémy s výběrem vymahačské firmy.