„Je to tak absolutní nesmysl, já měl jízdenku platnou, ale oni se zpozdili. Přece za to já nemohu, ne? Tak já mám přestupní jízdenku a nemůžu de facto přestoupit,“ krčí rameny Janeček. A není sám, řada cestujících v českobudějovické městské hromadné dopravě zažila totéž. Podle dopravního podniku (DP) je ale vše podle přepravních podmínek v pořádku.


Přestup je věda

„V rámci jednoho spoje bez přestupu se jízda řídí zastávkovým jízdním řádem, revizor tedy respektuje čas dle řádu, a pokud jízdní doklad tento limit splňuje, pokuta cestujímu nehrozí,“ vysvětluje případ, kdy cestující zpoždění zajímat nemusí, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy DP Radek Filip. „Pokud tedy jedete z bodu A do bodu B, čas na zastávkovém jízdním řádu v daném úseku je například 19 minut a vozidlo vlivem hustoty provozu apod. jede 22 minut, stačí jako platný jízdní doklad dvacetiminutová jízdenka,“ dodal Filip.


Jinak je to ale v případě, že cestující přestupuje. „Nepopíráme přece přestupnost jízdenky, ale v případě přestupu musí být dodržen časový limit její platnosti,“ odmítá Filip to, že by byl výraz přestupní jízdka pouhou klamavou reklamou.


„Prostě nepochopím, že dnes v době mobilů a podobně prostě revizor nezvedne telefon a zavolá na dispečink, tam mu řeknou, že ten a ten spoj měl takové a takové zpoždění a je to. V tomhle je mi tedy přestupní jízdenka lidově řečeno na nic,“ rozčiluje se nad prácí dopravního podniku sedmadvacetiletá Marta Hořejší. „Jezdí pořád pozdě, spoje na sebe nenavazují a podobně a ještě my budeme platit za to, že je autobus zpožděný. Nehoráznost.“


Podle dopravního podniku ale není dost dobře možné pokaždé dohledat, jak a o kolik jsou linky opožděné.


Jde to zjistit?
„Je třeba si uvědomit, že revizor denně zkontroluje několik tisíc cestujících, pak by převážnou část své pracovní doby strávil telefonickým ověřováním zpoždění předchozího spoje na dispečink. Navíc zodpovězení takového dotazu by zdržovala skutečnost, že na jízdence není z technických a prostorových důvodů vyznačeno číslo linky, ale číslo vozu. Dispečer by pak musel dohledávat, o jakou linku se jednalo,“ uvedl Filip s tím, že přepravní podmínky, které by při přestupech zohledňovaly zpoždění, se nezmění.


„Řešení v tomto smyslu není možné. Většina provozovatelů MHD má buď jízdenky pro jednotlivou jízdu, nebo na časové jízdenky, ale časy při přestupu nesčítají,“ zdůrazňuje. „Navíc dopravní podnik v naprosté většině případů není ten, kdo způsobuje zpoždění vozidel MHD. Jak je vidět na tomto příkladu, tak i my na vysokou intenzitou provozu zejména individuální automobilové dopravy doplácíme poškozováním naší image v očích cestující veřejnosti,“ míní Filip.


Východisko z této situace ale přece jen existuje. Jedním z nich jsou časové kupony, které cestujícího zbaví veškerých starostí s přestupy a zpožděním, či jízdenky s delším časovým limitem.