Tak zvané technickoprovozní hlášení používá dopravní podnik (DP) zhruba třetím rokem. Ale k uším cestujících se zase příliš často oznámení nedostane.
„Tady je trošičku problém s tím, že tato hlášení nejsou nastavená automaticky. Zapíná je řidič, když se taková situace naskytne. Takže, jestli lidé hlášení uslyší, záleží jen na lidském faktoru,“ vysvětluje vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy DP Radek Filip. „A někteří řidiči tento informační systém využívají hodně málo a někteří více,“ doplnil Filip.


Dopravní podnik má natočených zhruba dvacet podobných informativních hlášení. Řidič tak může oznámit cestujícím například zpoždění spoje, technické problémy vozidla či další důležité sdělení. Postupem času ale bude DP hlášení rozšiřovat.


Lidé pořád sedí


„Zpětné vazby na hlášení samozřejmě nějaké máme. Někteří cestující si to velice pochvalují. Ale jsou i tací, kteří hlášení vůbec nevnímají. Například na oznámení, že spoj končí v této stanici a je třeba si vystoupit, pořád sedí dál ve voze,“ připouští Filip.


Řadě pasažérů se informační systém líbí. „Sice jezdím v autobuse většinou se sluchátky a muzikou v uších, ale jednou jsem slyšel, že spoj je z důvodů hustého provozu opožděný. Což se mi líbilo, jako vysvětlení zpoždění to stačí. Je jasné, že lidé nemohou vědět, jak to vypadá na druhé straně města, odkud ten jejich spoj jede. A pak se to v autobuse dozví,“ myslí si o hlášení ve vozech MHD pětadvacetiletá Barbora Modrá z Rudolfova.


DP také už testuje ve vozech nové monitory, které budou kromě reklamy cestujícícím servírovat i řadu důležitých informací. „Televize budou v pětadvaceti vozech. Na nich poběží například oznámení o uzavírkách a podobně,“ říká o novince Filip.