Inženýru Milanu Šlachtovi je devětatřicet a od listopadu převzal jako nový ekonomický ředitel spoluzodpovědnost za největší jihočeskou společnost Robert Bosch.

Její obrat se pohybuje v miliardách korun a práci v ní má přes dva tisíce lidí. „Je to velká výzva i zodpovědnost. Ale máme zkušený manažerský tým a zaměstnance, takže zatím spím klidně,“ říká v prvním rozhoru v nové funkci, který exkluzivně poskytl Českobudějovickému deníku.

Snad se nepletu, ale zhruba po dvanácti letech jste po Vratislavu Kulhánkovi dalším Čechem, který bude opět řídit firmu Robert Bosch. Proč taková změna?
Asi to muselo přijít. Bosch je v Českých Budějovicích už přes 15 let a za tu dobu vedení koncernu poznalo, že se na české odborníky může spolehnout. Takový vývoj je tedy přirozený. Není to tak dávno, co v RBCB pracovalo i přes třicet německých kolegů. Dnes je jich tu zhruba polovina a z nich většina pracuje ve vývoji. Na rozdíl od dob pana Kulhánka, je dnes vedení firmy dvoučlenné. Mým kolegou, odpovědným za výrobu, je pan Assmann.
Firma Bosch klade důraz na rozvoj zaměstnanců, bez ohledu na národnost. Koneckonců sám jsem byl během své práce pro Bosche už několikrát v situaci, kdy jsem střídal na manažerské pozici německého kolegu.

Jakou roli v tom hrála vaše věrnost firmě Bosch? Připomenu: přišel jste do ní hned po absolvování ČVUT v roce 1994 a jste v ní dodnes. I když během té doby jste dvakrát dlouhodobě působil v jejich německých závodech. Je to tedy běžná praxe sázet na vlastní lidi?
Bosch má výhodu, že díky své velikosti a mezinárodnímu působení, může svým zaměstnancům nabídnout řadu kariérních plánů. Pozice se dají měnit, jak v rámci firmy RBCB, tak i koncernu. Samozřejmě to často vyžaduje značnou flexibilitu a mobilitu zaměstnanců a jejich rodin. Ať už jsem byl v Budějovicích, na centrále naší divize ve Schwieberdingenu nebo v závodě v Norimberku, většinou jsem se setkával s manažery, kteří v Boschi prošli různými pozicemi. Ale, pravda, jsou i výjimky. Třeba můj nástupce v Německu, kde po mně převzal odpovědnost za controlling celé světově působící obchodní skupiny nádržových modulů, přišel od konkurence.

Mimochodem? Zažil jste ještě Kulhánka, pozdějšího šéfa Škody Auto?
Ano zažil. Pracoval jsem v té době na různých SAP projektech. Několikrát jsem mu, myslím, i něco prezentoval.

Jenže on byl u počátků firmy, kdežto vy přebíráte kolos s dvěma tisíci zaměstnanci a obratem někde kolem devíti, deseti miliard korun. Uvědomujete si to?
Samozřejmě. Je to velká výzva i zodpovědnost. Vždyť jsme i významným závodem i v rámci koncernu Bosch. V Budějovicích je ale zkušený manažerský tým a zaměstnanci, takže zatím spím klidně a doufám, že nikoho změna ve vedení příliš nerozhodí.

Firmu ale nepřebíráte zrovna v ideální době. Globální finanční krize citelně zasáhla automobilový průmysl, tedy odvětví, na němž jste jako dodavatelé životně závislí. Mají se lidé bát o práci?
Vím, že v nejbližších měsících nás nečeká nic jednoduchého. Situaci průběžně velice intenzivně analyzujeme a preventivně přizpůsobujeme plány výroby objednávkám. Díky novým projektům jsme plánovali pro rok 2008 růst výroby, ale právě kvůli hospodářské situaci bude nižší. U zaměstnanosti jsme zatím vystačili s běžnými organizačními opatřeními. Přibrzdili jsme i nábor nových zaměstnanců a vyčkáme, jak se situace vyvine.

Co tedy firmu Robert Bosch, jako největší podnik v jižních Čechách, čeká? Jak může už zmíněná krize ovlivnit její další rozvoj?
Náš závod je moderní, s vysoce kvalifikovanými zaměstnanci. Přitom stále ještě máme výhodu nižších výrobních nákladů proti většině ostatních závodů. V rámci koncernu patříme k těm úspěšným. Jsem přesvědčen, že dalším zvyšováním produktivity výroby a zeštíhlením podpůrných procesů udržíme i konkurenční schopnost na trhu. Jistě, současná situace může některé aktivity o nějakou dobu posunout, ale pouze krátkodobě. RBCB má určitě ještě dost potenciálu pro další rozvoj. Nechybí ani konkrétní projekty, které právě nabíhají nebo jsou ve fázi příprav.

Jako rodilého „Budějičáka“ se vás zeptám: je výhoda znát kraj, prostředí, v němž firma působí?
Myslím že ano. Ale jak silná je to výhoda, ukáže až moje vlastní zkušenost. Uvědomuji si význam RBCB pro celý region. Proto si chceme, i přes současnou hospodářskou situaci, udržet pozici významného a atraktivního zaměstnavatele. Sice máme výrobu v Budějovicích, ale naši zákazníci jsou po celém světě. Proto jsou spíš důležité kontakty na mateřskou společnost, zákazníky a oddělení marketingu.

Znáte představitele města a kraje? Nebo jinak řečeno: má je vrcholný manažer vlivné firmy znát nebo se má starat jen o podnik?
Znát by je měl, ale hlavní náplní je určitě starost o chod podniku.

Co by krajské město či sám kraj mohly udělat pro firmu a co firma pro ně?
Od města nebo kraje nechceme nic více ani nic méně než podporu našeho rozvoje v oblastech, které jim jejich kompetence umožňují. Firma to kraji vrací více než dvěma tisíci pracovními místy, která citelně ovlivňují místní ekonomiku, stejně jako naši dodavatelé, dávající práci dalším tisícům lidí. Navíc jsme například celá léta generálním partnerem Centra zdravotně postižených jižních Čech v Lannově loděnici, podporujeme Jihočeské divadlo i Nemocnici České Budějovice, protože to k podnikání úspěšné firmy patří. Proto se o to budeme snažit i za současné situace.

Zdeňek Zuntych