Na slovenské škole se seznámili například s tradicí vzdělávání zrakově handicapovaných v oboru masér. Podle Karla Štixe, ředitele budějovické Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické, mají už několik let připravené speciální výukové materiály pro studium zrakově handicapovaných i na jihu Čech. Slovenská škola však má tradici oboru zhruba dvakrát delší. „Studenti se zrakovým handicapem se začali ve Střední zdravotnické škole Štefana Kluberta vzdělávat od roku 1972,“ poukázal na dlouholeté zkušenosti partnerů Karel Štix.

Zkušenosti v cizině získávali Jihočeši díky programu Erasmus+. Ten podporuje třeba odborný rozvoj studentů a vzájemné poznávání školství nebo zdravotnictví. Na projekt s účastí Jihočechů přispěla prostřednictvím programu Evropská unie částkou 53 000 EUR. Vedle české a slovenské školy bylo dalším partnerem zdravotnické zařízení Vivantes v Berlíně. „Při dvou stážích v Berlíně studenti ocenili klidnou a pozitivní atmosféru na pracovišti, která souvisí především s větší personální dotací na pracovištích,“ říká k pobytu v Německu zástupkyně ředitele budějovické školy Miroslava Kudláčková.

Zahraniční zdravotnictví a vzdělávání poznávali studenti Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické České Budějovice v Německu a na Slovensku v rámci mezinárodního projektu. Na snímku v nemocnici ve Spišské Nové Vsi.Zdroj: archiv školy

Na snímku v nemocnici ve Spišské Nové Vsi. Foto: archiv školy

Zajímavé srovnání nabídly v Německu i detaily z „denního“ života pacientů a personálu. Snídaně mají například formu bufetu – pacienti si objednají, co chtějí a setry jim to donesou na pokoj. Sestry mají po ukončení školy užší kompetence než v České republice a větší specializaci, třeba na odběry krve. Ale kompetence si mohou zvýšit doplněním specializací. Lékaři třeba sami dělali převazy. A rozdíly se týkají nejen práce personálu. Pokoje byly barevně vymalované. Odlišnosti se našly třeba v uspořádání oddělení nebo v dokumentaci. Mezinárodní projekt začal v červnu 2016 a končí letos v únoru.

Podle Karla Štixe je přímý kontakt studentů se zahraniční praxí velkým vkladem do jejich budoucnosti. Proto škola rozvíjí spolupráci při jiných projektech například i tureckými, dánskými nebo španělskými partnery.