České Budějovice – Denně je sledují tisíce lidí, ale ani po více než roce fungování moderní ukazatele příjezdu autobusů MHD zdaleka nefungují na sto procent.
Cestující by se díky nim měli dozvědět, za jak dlouho mohou očekávat příjezd své linky. Spoléhat by se na ně ale raději neměli. Údaje totiž bývají čas od času nepřesné a nejedná se vždy jen o minuty, ale Deník zaznamenal chybu i o bezmála čtvrt hodiny.
Své zkušenosti s tím má i Stanislav Rulík z Mladého. „Před několika dny jsem čekal u Polikliniky Sever na autobus linky 11. Měl přijet za dvě minuty. Když jsem se po nějaké chvíli podíval, bylo tam, že linka přijede až za 15 minut. Vůbec jsem to nechápal. O to více jsem byl překvapen, když asi po minutě jedenáctka přijela. Čemu mám pak věřit,“ kroutí hlavou nad označníky MHD Rulík.
Podle Radka Filipa, mluvčího budějovického dopravního podniku (DP) nelze výjimečně chyby v systému vyloučit. „Přece jen se jedná o technické zařízení, u kterého nelze vyloučit, že nastanou určité odchylky. Po delší době fungování systému jsme ho ale vyhodnotili jako spolehlivý, a to i přes drobný nesoulad,“ vysvětlil Filip.
DP samozřejmě dostává i zpětnou vazbu od cestujících a podle Filipa je negativních reakcí a připomínek minimum.
Jenže například za posledních deset dní lze evidovat nepřesné údaje minimálně dvakrát. Přiznává to i samotný mluvčí. Prvním případem bylo podle něj minulé pondělí, které bylo z hlediska dopravy extrémní.
„Doprava ve městě kolabovala, nápor aut a nepřízeň počasí způsobily obrovské potíže. Zaznamenali jsme proto několik stížností na nepřesnosti v jízdních řádech. V takové mimořádné situaci to ale ani jinak nešlo,“ reagoval Filip.
Informační tabule udávaly nepřesné údaje. Důvod byl jednoduchý. „Zastávkový systém čerpá informace přímo z vozů autobusu. Když vůz stojí dlouhou dobu v koloně na jednom místě, což se několikrát stalo, přístroje to vyhodnotí jako poruchu a vyřadí autobus z predikce a ukazují až další linku,“ vysvětlil mluvčí.
Z tohoto důvodu pak mohl nastat zmatek. Když ale bude mít autobus poruchu v běžném provozu, naopak to cestujícím pomůže, jelikož to údaje upřesní. Stejně tak je to výhodné, když má autobus zpoždění jen pár minut, pak na to označníky zareagují a změní čas dojezdu do zastávky. „To obyčejný jízdní řád nedokáže,“ konstatoval Filip.
Cestující si ale povšimli i zvláštní chyby, která se objevila v sobotu u zastávky Nádraží (ze strany u autobusového nádraží). „Byla sobota a tedy klid, přesto na informační tabuli běžel nápis, že spoje mohou nabrat poždění z důvodu dopravní zácpy. Jenže kolem žádné zácpy nebyly,“ upozornila jedna z cestujících Tereza Kalendová ze Suchého Vrbného.
„Tuto chybu jsme skutečně zaznamenali a už jsme ji také reklamovali. Informace tam zůstala ještě od pátku a nebyla vymazána,“ dodal na závěr Filip s tím, že systém je i přesto pomocníkem cestujících.
Hodnocení je ale takové, že na sto procent se spolehnout nelze. „Na co se ale dnes můžeme spolehnout na sto procent,“ doplnila s trochu hořkým úsměvem další z cestujících. V pátek čekala na zastávce U Trojice a údaje o již zmíněné lince 11 opět nebyly totožné s realitou, linka totiž přijela tentokrát o dvě minuty dříve, než bylo na ukazateli.
Zůstává tedy otázkou, s jakou přesností funguje systém z hlediska komunikace mezi autobusem a zastávkami, a jak rychle dokáže zareagovat na změny.
Jak již bylo řečeno, podle dopravního podniku výrazně převažují pozitiva. I proto DP nevylučuje další rozšíření moderních interaktivních označníků. Vždy je ale nutné rozlišit o jakou lokalitu se jedná a zdali to bude výhodné, třeba z hlediska počtu cestujících.
V současné době jsou ukazatele doby příjezdu na 70 z více než 400 zastávek v síti budějovické MHD.