Pomyslnou vstupenkou za kanál La Manche se pro mladé strojaře stal obrobený lehoučký hranol z balsového dřeva na čtyřech kolech. Podle nejmodernějších počítačových programů postavila parta nadšenců vlastní malou formuli v modré barvě. S vozem se příští týden postaví třeba proti reprezentantům Číny, Austrálie, Německa nebo Anglie. V Londýně bude čekat 31 soupeřů z 29 zemí. Studenti odlétají v neděli 13. září.

„Duší našeho týmu je Jan Frouz, náš hlavní inženýr,“ uvedl webmaster party, která si říká Blue Force, Petr Skřivánek. Podle Skřivánka jsou funkce rozděleny jako ve skutečném týmu Formule 1.
Přípravě cesty do Anglie věnovali mladí technici čas nejen během minulého školního roku, ale třeba i většinu prázdnin. Soutěž běží od loňského září, ale pořád je co vylepšovat.
„Občas je to dost hektické, když se něco nestíhá nebo nedaří, ale pak je to skvělý pocit,“ říká manažerka týmu, sympatická tmavovláska Vendula Malá a připomíná vítězství v českém a republikovém kole celosvětové soutěže. Záštitu nad ní drží i šéf seriálu soutěží Formule 1 Bernie Ecclestone.

Cílem každého týmu je postavit co nejrychlejší a nejelegantnější malou formuli, poháněnou stlačeným plynem CO2 ze sifonové bombičky a zajistit co nejlepší prezentaci projektu.
Tvrdě se pracuje i na nejmenších detailech. „Kvůli povrchovým úpravám jsem jel do Prahy za panem Šámalem, předním českým modelářem,“ vzpomíná Jan Tománek, jehož starostí je, aby modely dokonale „ošatil“.

„Neměl jsem zkušenost s airbrushem, což je způsob nanášení barvy pomocí trysky,“ přiblížil jeden z překonaných problémů Tománek a dodal, že nejsložitější bylo pro něj zvládnout dobře přechod z tmavě modré do světlé. Balsová formule, která poletí do Londýna ve čtyřech vyhotoveních, váží pouhých 55,5 gramu a je to už čtvrtá varianta závodního auta. „Stále se vylepšuje. Mění se například sklon přítlačných křídel,“ vysvětluje k nekonečnému procesu, Milan Novotný, zástupce ředitele školy v Dukelské ulici pro praktickou výchovu.

V Anglii budou muset studenti českobudějovické Střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické zaujmout nejen formulí a jejím výkonem, ale třeba i prezentací své práce v angličtině. V posledních dvou týdnech proto čekal na studenty i intenzivní jazykový kurz, který hradil Jihočeský kraj. „Je to pro nás velká pomoc,“ oceňuje spolupráci s krajskou radní Janou Krejsovou Novotný a připomíná, že kurs stál dvacet tisíc korun. Studenty čeká po návratu ještě jeden týden. „Zůstane jim to do života,“ zdůrazňuje Novotný.

Díky projektu, který dnes v písemné podobě čítá na padesát stran, si vyzkoušeli studenti programy, které využívají strojařské firmy a projektová studia. „V České republice drží licenci společnost PBA Sportmarketing Praha, celosvětově ji zaštiťuje Bernie Ecclestone,“ připomíná Petr Skřivánek šéfa skutečné Formule 1 a celý tým vyzdvihuje perfektní přístup pořadatelů soutěže a servis, který mají účastníci k dispozici.

Strojařům pomohlo i to, že ve škole existuje spolupráce s firmami Siemens nebo ČEZ. „Pro Siemens děláme školení na obrábění a programování na CNC strojích,“ uvedl příklad ředitel střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické Čestmír Tschauder a dodal, že studenti se tak dostanou v hodinách k moderní technice, kterou mohli využít i pro zajímavou soutěž.

Jízdy, které spolurozhodnou o úspěchu jihočeských reprezentantů v závodě balsových F 1, se konají v úterý a ve středu. „Při vyhlašování vítězů má být i Lewis Hamilton, tak to musíme vyhrát,“ s úsměvem říká o ambicích týmu Vendula Malá.
Deník přinese čtenářům i výsledky mladých strojařů z Dukelské ulice v Anglii.