Proti bylo třeba občanské sdružení nazvané symbolicky Modrý most. Zatímco soudy a úřady si předávaly své výroky a rozhodnutí, auta vesele projížděla po mostě. Po několika letech se ukázalo, že protiprávně. Sdružení uspělo s námitkou, že nemělo být vyloučeno ze stavebního řízení.

Magistrát nyní musí vrátit situaci na mostě do stavu z roku 2008. „Od 4. července bude most přístupný pouze chodcům, cyklistům a v případě potřeby i složkám integrovaného záchranného systému,“ popsal tajemník primátora Michal Bosák stav, který začne platit od pondělí.

Radnice automobilový provoz na mostě obhajovala vždy hlavně tím, že se uleví přetížené Mánesově ulici nebo Lidické třídě. Odpůrci provozu poukazovali na větší dopravní zátěž dosud klidné části města a také na překračování limitů pro hluk. Podobně rozdělené jsou i názory občanů.

Budoucí uspořádání provozu na mostě se nyní začne znovu projednávat. V současnosti sice běží řízení o odstranění stavby, ale radnice zároveň shromažďuje podklady, aby zažádala o její dodatečné povolení.

Kritici dění kolem mostu proto nehýří optimismem. „Že to teď zavřeli, to moc neznamená. To beru jen jako další stupeň v postupném jednání o mostu. Je otázka, kdy to znovu povolí na nějakou výjimku,“ míní Jan Veselý ze sdružení Modrý most.

„Mým jediným cílem je, aby se s námi jednalo podle zákona. Už pět let se jezdí na Modrém mostě na různé výjimky,“ říká Jan Veselý z občanského sdružení Modrý most. Úřady by podle něj měly jít při dodržování zákona příkladem, přitom jsou ale první, kdo porušuje předpisy.

Veselý dále poukázal na to, že doprava na mostě například překračuje limity povoleného hluku. „Bráním se říkat, zda je dnes špatně dvousměrný provoz na mostě. Chceme jen, aby s námi jednali řádně v rámci územního řízení a aby dodrželi zákonné limity,“ zdůrazňuje Veselý.

Kauza Modrého mostu včera zaměstnala i zastupitele. Při jednání se nemohli dohodnout náměstkyně primátora Ivana Popelová a bývalý náměstek primátora František Jelen, který z radničních odborů má vinu na tom, že se nyní musí most uzavřít. Kdo z politiků tedy nese za vzniklou situaci odpovědnost?

Podle informací Deníku postupoval magistrát podle stavebního zákona, a proto nepřibral občanské sdružení do jednání o stavebním povolení. Sdružení se ale odvolalo. U několika instancí neuspělo, ale Nejvyšší správní soud mu dal za pravdu. Rozhodl, že sdružení mělo být účastníkem řízení. To byl pak hlavní důvod, proč krajský úřad nedávno zrušil stavební povolení vydané magistrátem pro most. Vše se nyní bude projednávat znovu od začátku.

Dodatečné povolení

Podle primátora Juraje Thomy se uzavřením Modrého mostu zhorší situace jinde ve městě. „Samozřejmě je to dopravní komplikace. Zprovoznění mostu pro automobilovou dopravu logiku mělo. A nyní to zhorší dopravní situaci na Lidické třídě a v Mánesově ulici,“ uvedl Thoma.

„Budeme – li chtít, aby se tudy dál jezdilo, musí město tento proces podstoupit znovu,“ doplnil Thoma k jednání o dodatečném stavebním povolení. Město proto zadalo i nové měření hluku. Odborníci ho provedou na podzim a pak se bude jednat o dodatečném povolení stavby.