Výsledek více než dvouhodinové debaty? Modrý most přes Malši bude otevřen trvale pro obousměrný provoz automobilů. Další spojnice přes Malši, která podle radnice pomůže provozu ve městě, dostala přednost před dosavadním klidem nábřeží. Nezabránila tomu ani početná skupina obyvatel Havlíčkovy kolonie, která se přišla na vlastní oči přesvědčit, jestli radnice splní sotva půl roku staré sliby, že auta jsou na mostě jen dočasně. Kalich hořkosti museli občané vypít až do dna, neuhájili ani cyklostezku na mostě.


„Změna směrné části územního plánu spočívá v úpravě režimu dopravy na mostě,“ řekla na počátku diskuse náměstkyně primátora Ivana Popelová (ODS). Zdůraznila, že most představuje jednu z šancí jak se dostat přes Malši, která je přirozenou bariérou provozu ve městě. Jeho otevření pro automobilový provoz má pomoci podle vedení města rozvolnit dopravu.


Rada města proto doporučila zastupitelům přijmout změnu směrné části územního plánu. „Rozhodnutí rady navázalo až na to, že se provoz osvědčil. Další most přes Malši je potřeba,“ uvedla Popelová.


Současný most stojí na místě dřívější lávky, kterou strhla povodeň v roce 2002. Už jeho stavbu provázely obavy obyvatel Havlíčkovy kolonie, že místo lávky pro pěší a cyklisty roste plnohodnotný most pro automobilovou dopravu. Tehdejší primátor Miroslav Tetter však patřil k těm, kteří slibovali, že most bude automobilům sloužit jen v havarijních situacích a mimořádně naléhavých případech.

Občané zasypali radnici kritikou

Bezpečnost. To je hlavní argument obyvatel okolí Modrého mostu v Havlíčkově kolonii, když vysvětlují svůj odpor k obousměrnému provozu na mostě.
Většina zastupitelů obhajovala včera změnu tím, že se zlepší otevřením mostu doprava ve městě. Jednou z výjimek byl bývalý primátor Miroslav Tetter (KDU – ČSL), dnes člen rady města. Kdysi slíbil, že most nebude sloužit automobilům. „Svůj slib plním, hlasovat pro nebudu,“ řekl v diskusi. Proti obousměrnému provozu byli zelení. „Naše stanovisko je negativní,“ uvedl Svatomír Mlčoch z klubu Zelení a otevřená společnost. Upozornil na to, že na Mánesově ulici projede denně 30 000 aut, a dotázal se, jestli kvůli poklesu o pár set vozů má být obětována bezpečnost před poliklinikou Jih.


„Podél nábřeží vznikla přirozená zóna, jsou to stovky lidí, kteří tudy projdou,“ poukázal na blízkost rekreační oblasti Malý jez Petr Stupka (KDU – ČSL).
„ODS se kloní k tomu most otevřít, město se nějak vyvíjí, musíme na to reagovat,“ vyjádřil se šéf klubu zastupitelů ODS Martin Kuba. Na pravém břehu Malše je obrovský stavební boom, je třeba se dostat odtud například do nemocnice, padlo mimo jiné v diskusi. Náměstek primátora František Jelen (ODS) zase poukázal na plno dopisů, které podpořily záměr rady města.


V pětiminutových intervalech se na závěr debaty vystřídali u mikrofonu občané. Připomněli například radnici letní sliby, že provoz je jen dočasný. „Není tam jediný přechod, šestkrát denně tam přecházím,“ zmínila maminka tří dětí Jana Tučková. „Radnice rozdává dětem kola za to, že nosí helmy, měla by jim začít rozdávat i respirátory,“ zaznělo dále. Nakonec záměr rady města uspěl také díky hlasům ČSSD. Nyní začnou jednání o detailech provozu.