VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Můžeme v klidu tankovat úplně všude, říká inspektor

České Budějovice - Karel Havlíček z České obchodní inspekce popisuje kontroly benzinu a vysvětluje, proč nemohou zveřejnit jména chybujících pump.

8.7.2009
SDÍLEJ:

Karel Havlíček z České obchodní inspekce hodnotí v rozhovoru kvalitu benzinu v jižních Čechách. Vysvětluje také, proč inspekce nemůže zveřejnit jména konkrétních pump, u nichž kontroloři objeví chyby. Zákon jí to podle něj neumožňuje.Foto: Deník/ Václav Koblenc

Zákon nám to nepovoluje. Tak vysvětluje Česká obchodní inspekce, proč nemůže zveřejnit, u kterého pumpaře našla nekvalitní benzin. V květnu zaznamenala oproti minulým měsícům nárůst vzorků, které neodpovídají normám, a to především u automobilových benzinů. Inspekce dělá pravidelně namátkové nebo vytipované kontroly čerpacích stanic včetně těch, na které je upozorní lidé. Odebere palivo, odveze ho do zkušebny a tam je odborníci vyhodnotí.

„Informace o nekvalitní pohonné hmotě získáme v době, kdy na té konkrétní pumpě je už jiné palivo,“ vysvětluje Karel Havlíček, zástupce ředitele inspektorátu Jihočeský a Vysočina.

Jak dlouhá je prodleva od chvíle, kdy benzin načepujete, do dne, kdy jsou hotové rozbory?
Technologický interval je zhruba 14 dní. Pak zkušebna posílá výsledky zpět a rozbory odešleme na příslušné čerpací stanice, aby se pumpaři vyjádřili ke kontrole a případně uplatnili námitky. Teprve potom začne v případě nekvalitního paliva správní řízení. To je zákon.

Dá se po 14 dnech ještě najít na pumpě to špatné palivo?
Když zjistíme, že palivo jakýmkoli způsobem neodpovídá, děláme v té chvíli samozřejmě všechno proto, abychom zjistili, jestli na pumpě ještě je. Provedeme nový odběr a rozbor. Pokud zjistíme i tentokrát závadu, zakážeme další distribuci, protože je to nevyhovující výrobek. Ale z 99 procent už tam to palivo není, protože nádrže na čerpacích stanicích se doplňují většinou co tři dny.

Ve zkušebně se rozlišují tři kategorie chyb, od A do C. Které bývají nejčastější?
Naprosto převažuje áčková chyba, což je chyba víceméně technologická, která může vzniknout i při výrobě. To znamená, že palivo úplně přesně nevyhoví normě, která je poměrně přísná. Dokonce benzin, který by vyhověl před dvěma, třemi lety, už neobstojí. Áčkových chyb je 99 procent a takový benzin nemůže podle stanoviska skutečných odborníků jakýmkoli způsobem spotřebitele ohrozit. Přesto za tuto chybu ukládáme pokutu.

Stalo se vám od začátku letošního roku, že jste našli nejvážnější chybu typu C?
Našli jsme ji jednou. S policií a s celníky řešíme ten problém velmi razantně. Tento benzín na trhu už není.

Proč nemůžete zveřejnit konkrétní pumpy, které špatné palivo prodávají?
Důvody opakovaně zveřejňujeme, sdělujeme souhrnné informace, jak nám ukládá zákon. Ale nemáme ze zákona oprávnění, tak jako Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, zveřejnit rozhodnutí o pokutě, tedy název konkrétní pumpy. Informace o nekvalitní pohonné hmotě získáme v době, kdy na té konkrétní čerpací stanici je už jiné palivo. Zkontrolujeme asi necelou třetinu benzinových pump. Aktuální informace a jistotu bohužel nemáme. My můžeme pod tlakem sankcí a kontrolou nutit výrobce, dovozce a prodejce, aby prodávali pouze kvalitní výrobky. Že to tak bude, je pouze naše přání se značkou ideál. Žijeme v reálném světě.

Nakolik je na vině konkrétní pumpař a nakolik dodavatel?
Na distribuci pohonných hmot a jejich přečerpání do nádrží na pumpách přísně dohlížejí hasiči, přísné jsou i bezpečnostní podmínky. Záleží také na čistotě nádrží, jejich odkalování a podobně. Konečný prodejce, kterého kontrolujeme, může mít částečný vliv na odchylky, které nejsou závažné. Ty závažné, které vyšetřuje i policie, mají většinou společné viníky, a to jak dodavatele, tak prodejce.

Jak kvalitní benzin je na jihu Čech?
Srovnatelný s celou republikou. Počet kontrolovaných čerpacích stanic a to, že je někde palivo špatné, neznamená, že vedle je kvalitní, neboť tu pumpu jsme nemuseli prověřit. Ale myslím, že v klidu můžete tankovat úplně všude. To je seriózní informace pro čtenáře. Děsivé zprávy o tajemném pančování pohonných hmot mají do reálné skutečnosti hodně daleko.

Volají vám lidé, že natankovali špatnou pohonnou hmotu?
Volají. Většinou své tvrzení dokládají stanoviskem servisu. Ale až na jedinou výjimku nepamatuji, že by v jednom dni, k jedné čerpací stanici směřovalo více podnětů. A to při nádrži s objemem 30 000 litrů určitě o něčem svědčí. Mnoho motoristů totiž zapomíná, že i jejich nádrž potřebuje určitou údržbu, nehledě na to, že otázku servisu: proboha, kde jste tankoval? …no, tak to je jasné…, považuji za hodně alibistickou.

Autor: Václav Koblenc

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Výstavba kanalizace uzavře silnici

Ilustrační foto.

Bezdomovci se museli stěhovat

Muž si ustlal u kolejí, měl velké štěstí

Jindřichův Hradec - Alkohol zřejmě sehrál velkou roli v sobotu večer, když muž usnul u kolejí a zřejmě ho zachytil vlak. Vyvázl se zraněním hlavy.

AKTUALIZOVÁNO

U Semic se stala nehoda. Řidič a dva malí synové jsou vážně zraněni

Písek - V neděli před 14. hodinou se stala na silnici I/20 na trase Písek - ČB nedaleko Semic vážná dopravní nehoda. Čelně se střetla dvě osobní auta - Škoda Octavia a Škoda Felicie. Během nehody došlo ke třem vážným a jednomu lehkému zranění. Na místě zasahoval vrtulník. 

Svědci mohou policii pomoci

České Budějovice - Dopravní policisté ze Skupiny dopravních nehod v Českých Budějovicích prosí případné svědky dopravní nehody o pomoc. K incidentu došlo v rozmezí od 10. října od 17 hodin do 11. října do 8 hodin v Netolické ulici před domem č. p. 1180 v Českých Budějovicích. Dosud neznámý řidič vozidlem nespecifikované značky poškodil zaparkovaný vůz tovární značky Ford Focus šedé barvy. Z místa nehody ujel. Informace můžete policii sdělit na telefonním čísle 158.

Policie vyzývá řidiče nákladního vozidla a svědky o pomoc

Dasný - Policisté z Dopravního inspektorátu policie České republiky v Českých Budějovicích prosí veřejnost o pomoc.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení