Už skoro dva týdny v letošní turistické sezoně je pro návštěvníky otevřené českobudějovické Motocyklové muzeum. V bývalé solnici na Piaristickém náměstí zde sběratel historických motocyklů a cestovatel Petr Hošťálek lidem ukazuje svou rozsáhlou sbírku historických motorek.

„Letos jsme zahájili sezonu o měsíc později, takže až v dubnu. Máme zde novou vitrýnu s dokumenty o výrobě mopedů. Jsou tu ukázky vývojových motorů, nádrží, kování, odlévacích forem a modelů pro motory mopedů, což je specifická záležitost v Budějovicích, protože to dělal Motor České Budějovice,“ zmiňuje se Hošťálek o jedné z novinek.

Unikátní stroj

Přízemí solnice doplnily také nové motocykly. Dva Hošťálkovy stroje, se kterými procestoval Čínu a motocykl Honda Afrika Twin Jaroslava Šímy, na které ujel přes několik desítek státu přes tři sta tisíc kilometrů.

„Letos zpojízdňuji řemenový motocykl NSU z roku 1923, který by měl mít svoji premiéru na Křivonosce a předvést se zde v chodu. Potom bude samozřejmě tady v expozici,“ říká majitel řady skvostů na dvou kolech. „V průběhu roku by se v muzeu měla objevit naprosto senzační novinka a tou je závodní motocykl Hurikán. Je jeden z šesti, které byly v Budějovicích vyrobeny,“ dodává Hošťálek.

Obejkt středověké solnice má pro muzeum motorek velký háček. Tím je nedostatek prostoru. I tento problém se Petr Hošťálek rozhodl vyřešit. „Tady už není možné sbírku zvětšovat, co do počtu motocyklů. My letos připravujeme další expozici na druhém konci města, a to sice na spojnici mezi Mladým a Pohůrkou,“ uvedl. „Tam budeme mít expozici motocyklů české výroby, to znamená Jawy a čézetky. A tady budou jednak zahraniční věci a jednak bych chtěl v solnici udělat specifické českobudějovické věci. Což znamená vystavení Hurikáni, věci z Motoru a to, na čem jezdili českobudějovičtí závodníci jako pan Petrák či bratři Smržové a podobně.“

I když brány motocyklového muzea jsou otevřeny jen pár dní, turisté se již na motocykly chodí dívat. Podle Hošťálka ale začne ten hlavní boom až zhruba za měsíc, kdy do Budějovic začnou jezdit zahraniční turisté. „Dvě třetiny našich návštěvníků jsou právě ze zahraničí. Je to logické, protože budějovičtí diváci to už znají a nechodí do muzea každý rok znova,“ podotkl Hošťálek.

Kudy do muzea?

Petra Hošťálka však mrzí jedna věc, kterou město jako provozovatel muzea, podle něj nedotáhlo do konce. Jedná se o reklamní poutače muzea, které by návštěvníky k motorkám zavedly.

„Přestože jsem několikrát je upozorňoval na to, že není žádné značení. Město má svoji jednotnou reklamu a do té prostě muzeum nezahrnulo. Ale město by si mělo tuto reklamu zřídit, protože například na hnědých turistických šipkách je muzeum jen dvakrát. To je hodně málo a turisté si mě stěžují, že naše muzeum prostě nemohou najít,“ uzavírá.