VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Dlouhou louku míří trolejbusy

České Budějovice – Tři kloubové autobusy a dva trolejbusy přikoupí letos do svého vozového parku českobudějovický dopravní podnik. Pro městskou hromadnou dopravu ve městě to bude znamenat zásadní změnu. Speciální akumulátory totiž novým trolejbusům umožní vyjet i tam, kde schází trolejové vedení.

21.1.2015 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Podle místopředsedy představenstva Dopravního podniku města České Budějovice Slavoje Dolejše by tak ekologické vozy mohly v budoucnu vozit lidi i po Dlouhé louce, kde se v minulosti trolejové vedení chystalo. Ovšem zřejmě nadobro zůstalo jen 
u plánů.

Trolejbusy vybavené akumulátory jsou schopné ujet určitou kratší vzdálenost i bez přísunu elektřiny. Když se pak vůz znovu připojí k trolejím, elektromotory se začnou dobíjet, aby byly připravené jako záložní zdroj pro další jízdu.

„To využijeme třeba 
v případech, kdy se stane nehoda a bude nutné místo střetu objet," řekl Slavoj Dolejš. „Ale ve chvíli, kdy budeme mít takových trolejbusů více, lze s nimi obsluhovat i části města bez trolejí. Tedy hlavně Dlouhou louku," doplnil.

Nové autobusy a trolejbusy přinesou cestujícím i další významnou novinku. Půjde 
o první vozy vybavené klimatizací v celém prostoru, tedy nejen v kabině řidiče. „Klimatizaci mnoho lidí ocení," zmínila Hanka Matějů z Českých Budějovic. „Jen je otázka, zda kvůli tomu nebudou nové autobusy a trolejbusy moc drahé," dodala.

Ekologičnost a ekonomičnost. To jsou dva hlavní argumenty, které proti sobě stojí v pomyslné debatě o tom, zda dále rozšiřovat trolejové vedení v Budějovicích.

Kdyby nyní Budějovičtí rozhodli, že nechají strhnout všechny troleje v ulicích a cestující se budou po městě přepravovat jen autobusy, podle Slavoje Dolejše by se snížily výdaje z městské kasy přibližně 
o 40 milionů korun ročně. „Není to ale reálné a doufám, že se to ani nestane. Právě trolejbusy jsou totiž jakýmsi městotvorným prvkem, navíc jsou ekologické. A pokud by se jednou troleje strhly, už by se pravděpodobně nikdy neobnovily," poznamenal Slavoj Dolejš.

Doplnil, že trolejbusovou dopravu nyní naopak čeká nová éra, kterou odstartuje pořízení nových vozů vybavených elektromotory. Ty řidičům umožní překonat krátkou vzdálenost i bez nutnosti napojení vozu ke zdroji elektřiny. Cena jednoho takového trolejbusu se vyšplhá možná až k 16 milionům. „Záležet bude na tom, jakou cenu se nám podaří vysoutěžit," zdůraznil Slavoj Dolejš.

Trolejbus je každopádně mnohem dražší než autobus, který lze pořídit přibližně za polovinu zmíněné částky. Právě vysoká nákupní cena žene náklady na provoz trolejbusů mnohem výš, než kolik dopravní podnik platí za provoz autobusů. „Rozdíl činí asi 20 korun na kilometr. Kromě nákupní ceny vozů ho vytváří i vysoké náklady na údržbu trolejového vedení," vysvětlil Slavoj Dolejš.

Autor: Martin Tröster

21.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Motor porazil Kladno na domácí půdě 3:0.
26

Ve šlágru kola ČEZ Motor přehrál Kladno a potvrdil druhou příčku v tabulce

Jiří Pospíšil.

Jihočeši většinou podpoří při volbě předsedy Jiřího Pospíšila

Není taška jako taška, říká kněz

České Budějovice - Sbírka na opravu střechy Studentského kostela Svaté Rodiny je v plném proudu. Část už se opravuje, na další dvě se musí počkat.

Dětským domovům věnují lesníci stromky zdarma

České Budějovice - Smrčky nebo borovičky si mohou u Lesů České republiky (LČR) objednat dětské domovy nebo azylová zařízení. Lesníci dodají zdarma stromky až na udanou adresu.

Veletrh Vzdělání a řemeslo začal

České Budějovice - Kováři, truhláři, sochaři i kadeřnice. Na českobudějovickém výstavišti ve středu začal 23. ročník veletrhu Vzdělání a řemeslo.

Medvědi dostali do výběhů pořádné čerstvé kmeny

Český Krumlov - Velkou radost mají českokrumlovští medvědáři, že se podařilo získat do medvědária statné stromy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT