Historie letiště Hosín se začala psát v první polovině padesátých let 20. století, kdy bylo třeba najít pro Aeroklub České Budějovice (vznikl v roce 1923) rovnocennou náhradu za letiště v Plané u Českých Budějovic. To zabrala pro své účely armáda. Aeroklub našel nové plochy nejprve nad obcí Dubičné a v lokalitě Světlíky (poblíž dnešní výpadovky na Lišov), ale nakonec se usídlil u Hosína.
Je přitom třeba vyzdvihnout především značné rekognoskační úsilí profesora Jaroslava Maňáka, který působil v Budějovicích jako učitel fyziky od roku 1911. Propagaci létání věnoval veliké úsilí, řídil například župní organizaci Masarykovy letecké ligy (která sloužila podpoře letectví) a byl činný i v dalších oborech. U Stecherova mlýna třeba na meteorologické stanici naměřil dodnes rekordní mráz na našem území.
Na Hosíně vznikl areál, který se stal nejvýznamnějším civilním sportovním letištěm v kraji. V roce 1952 byl do zvolené lokality převezen z letiště Planá aeroklubový hangár, v červenci roku 1953 byl pak zahájen plachtařský provoz a o rok později motorový.
Z úspěšných pilotů spojených s Letištěm Hosín lze jmenovat L. Házu, který získal zlatý odznak FAI se třemi diamanty, a M. Papáčka. Paraodbor aeroklubu třeba ustanovil světový rekord při skupinovém nočním seskoku z výšky 2000 m v roce 1982. Jak uvádějí webové stránky aeroklubu, bezesporu nejznámějším členem, který kdy vstoupil do povědomí jak domácích, tak zahraničních příznivců létání, se stal Petr Jirmus. Na jeho úspěchy navázal tituly mistra světa v letecké akrobacii Martin Stáhalík. Ten zemřel při havárii cvičného letu v Nizozemí v roce 2001, ač mohl v leteckém sportu ještě hodně dokázat. „Jsem přesvědčen o tom, že nebýt jeho předčasné smrti, byl by dnes hvězdou letecké show Red Bull,“ říká přeseda Aeroklubu České Budějovice Jiří Kadlec.
S Letištěm Hosín byly v nedávné minulosti spojeny v bezmotorovém létání další pilotky a piloti, kteří se dokázali prosadit. Mezi českou špičku se zařadila Lenka Kuthanová, Hana Zejdová je držitelkou několika světových rekordů dosažených v Austrálii a k úspěšným pilotům v bezmotorové akrobacii se přidal Luděk Kluger.
Hosín byl mnohokrát využit při pořádání nejrůznějších leteckých soutěží. Především to bylo mistrovství světa v letecké akrobacii v roce 1978 (vyhrál československý reprezentant Ivan Tuček) a mistrovství Evropy v téže disciplíně v roce 1985 (vyhrál Petr Jirmus a obhájil tak titul z italské Ravenny). V bezmotorovém létání se stal Hosín dějištěm klání evropského významu v roce 1993 – mistrovství Evropy žen. Jiří Kadlec připomíná, že Letiště Hosín také hostilo mistrovství světa v bezmotorovém létání v roce 2018. „Bylo to jedno z nejúspěšnějších mistrovství v historii. Počtem zúčastněných i počtem letových dnů,“ říká Jiří Kadlec a dodává, že na Hosíně bylo 94 startujících z 27 zemí.
Roli centra leteckých sportů pro Jihočeský kraj si Hosín podržel až do současnosti. K motorovému a bezmotorovému létání se v posledních letech připojilo stále více populární létání na ultralehkých letadlech. Za tímto účelem byla na letišti Hosín zřízena i letecká škola pod vedením Františka Skalického, která již vychovala desítky nových pilotů. František Skalický sice vloni odešel do leteckého nebe, ale školu zastřešil Aeroklub České Budějovice a stále ve výcviku pilotů ultralehkých letadel pokračuje.
„Příští rok chystáme mistrovství světa ultralehkých letadel,“ upozornil Jiří Kadlec a připojil, že letiště je rájem pro podobné soutěže, protože vedle podmínek pro létání nabízí i zázemí v podobě ubytování na pokojích i v kempu.
Aeroklub v rámci paraodboru nabízí i parašutistický výcvik a může zprostředkovat třeba i tandemové seskoky. A kdo by se chtěl stát pilotem kluzáků, ještě může stihnout nový kurz, který právě začal výukou teorie.
Podle Jiřího Kadlece jsou ale zváni srdečně všichni návštěvníci, i ti, kteří by se jen chtěli podívat na obyčejný provoz na letišti. O víkendech za pěkného počasí se v areálu na dohled od Hosína stále něco děje po většinu roku a v sezoně pak o víkendech funguje také restaurace. „Jsme rádi, když se lidé přijdou podívat,“ říká Jiří Kadlec a připojuje, že členové aeroklubu se starají nejen o létání jako svého koníčka, ale také o propagaci letectví.
Příspěvek Jihočeského kraje v rámci dotačního programu “Podpora sportu“ umožnil na letišti realizaci mezinárodního plachtařského kempu, rekonstrukci venkovního sociálního zařízení a obnovu povinného značení vzletových a přistávacích drah. Zároveň také Jihočeský kraj přispěl na organizaci soutěže Plachtařské mistrovství regionů 2020.
Pravidelně se zde koná Budějovický pohár, soutěž parašutistů v přesnosti přistání nebo Hosínský pohár v letecké akrobacii.
Z iniciativy Michaely Machartové se pořádá drakiáda nebo mikulášská nadílka v součinnosti s klubem. Mikuláš totiž, pokud to počasí umožňuje, přilétá letadlem, přičemž na benzin mu přispívají členové klubu. „Snažíme se, aby letiště žilo,“ zdůrazňuje Jiří Kadlec.
Letiště Hosín, jehož provozovatelem je Aeroklub České Budějovice, je veřejným vnitrostátním letištěm a neveřejným mezinárodním letištěm s vnitřní hranicí. Největší provoz je během letních měsíců, především o víkendech. Pro letadla jsou k dispozici dvě paralelní přistávací dráhy – travnatá a asfaltová, čerpací stanice a hangár.