Jejich investor, Jihočeský kraj, jenž spolu s městem České Budějovice společnost Jihočeské letiště založil a jeho provoz dotuje, již vybral dodavatele stavby. „Nyní běží čtrnáctidenní lhůta na odvolání. Pokud se nevyskytnou překážky, může již příští měsíc začít první fáze prací za přibližně sto milionů korun," nastiňuje Martina Vodičková.
Během těch je potřeba především připravit celé území na další úpravy. „Je třeba připravit šachty na navigační technologie a další sítě, vybudovat vnitroareálovou komunikaci, bezpečnostní centrum, ale také upravit ranvej. Dráha musí unést velké zatížení, dostane také novou drsnější povrchovou vrstvu," upřesňuje.
Už letos na podzim by pak mohla přijít na řadu další fáze přestavby, během které letiště dostane především světelnou navigaci a radionavigaci a vyroste tu také terminál. Po následném procesu certifikace by měly Budějovice splňovat stejné parametry jako například letiště v Pardubicích, Ostravě či Brně. „To by nebylo k zahození," těší se obchodník Martin Vykukal. „Dost cestuji jak pracovně, tak s rodinou na dovolené a nejhorší část bývá vždy úmorná cesta z domova na letiště do Prahy a zpátky, to by mohlo odpadnout," vysvětluje.
Už v roce 2017 by mohlo Jihočeské letiště fungovat v obdobném režimu jako to ostravské či brněnské. Předtím ale musí prodělat náročnou přestavbu a přísný proces certifikace.
Po první fázi, která může odstartovat už za pár týdnů, je v plánu ještě letos zahájit i poslední etapu zásadních úprav, které spolknou kolem 300 milionů korun. Potřeba budou především pro vybavení navigací nezbytnou pro lety za snížené viditelnosti a stavbu terminálu. To vše by mělo letiště mít už v příštím roce.
„Až bude kompletní výstavba a modernizace, musí letiště projít procesem certifikace. Tu provádí Úřad pro civilní letectví a proces trvá pět až dvanáct měsíců. V případě našeho letiště bude největší od druhé světové války," naznačuje rozsah akce mluvčí letiště Martina Vodičková s tím, že už letos se na ni začne tým letištních specialistů chystat a naváže spolupráci s inspektory tak, aby bylo možné konzultovat některé detaily stavby a vyhnout se tak případným chybám.
Rekonstrukce původního vojenského letiště začala v roce 2009. O dva roky později ale Evropská komise shodila ze stolu již schválený projekt modernizace, další rozvoj od té doby financuje kraj. Doposud se obnovy dočkala řídicí věž, administrativní budova, objekt handlingu či zázemí hasičů. Ti vzali úpravy vnitřních prostor svého objektu do vlastních rukou a díky tomu se podařilo ušetřit nemalé peníze.