Téměř letní počasí přišlo o dost týdnů dřív než obvykle. Spolu se slunečnými a teplými dny se na silnicích, cyklotrasách a cyklostezkách vyrojily také stovky cyklistů.

Milovníkům projížděk na jízdních kolech připravila na letošní sezonu Nadace Jihočeské cyklostezky (NJC) řadu novinek a překvapení. Jedním z nich je například příprava a stavba tak zvané Vltavské cesty.

Jak s pozemky?

„Loni jsme ji celou vytipovali. Například už dnes je připravená novinka, že od pramenů Vltavy až do Frymburka vede cesta prakticky po cyklostezce, kde je buď úplně zakázána nebo omezena automobilová doprava,“ říká k projektu předseda nadace Vladimír Votřel.

Na Českobudějovicku bude u této akce asi nejdůležitější vyřešit úsek ze Zlaté Koruny na Českokrumlovsku vedoucí do Boršova nad Vltavou. „Je to naprosto složitý a v současné době neproveditelný úsek. Dáme dvě stě tisíc korun na studii, která nám řekne, jestli je vůbec možné tudy stezku vést. Ale bude to opravdu velice těžké a navíc uvidíme, jestli na to budou peníze,“ upozorňuje Votřel.

Dalším hodně sledovaným úsekem je část trasy vedoucí z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou a dál.

„Loni se na Hluboké už udělala stezka až na Purkarec. Ale pořád je tu problém okolo Baby, kde by se snad letos mělo začít také stavět. Takže bude sjízdný úsek od Budějovic až do Týna a já věřím, že příští rok už by měla být celá trasa mít kvalitní povrch a téměř bude mít tato cesta charakter cyklostezky,“ dodal předseda nadace.

Menší problémy ale v současné době musejí řešit v Týně nad Vltavou, a to s ohledem právě na Vltavskou cestu na jejich katastru.

„Pragoprojekt už nám dělá projektovou dokumentaci na stezku a projekt pokračuje celkem slušně. Ale přece jenom se nám to zadrhává na pozemcích státu a firmy ČEZ,“ uvedl v pátek starosta Týna nad Vltavou Karel Hájek s tím, že bude o tomto problému s majiteli pozemků brzy jednat.

„Největší potíží jsou právě vlatsníci pozemků a momentálně tedy visíme na souhlasu ČEZu a státu. Pokud se s nimi domluvíme, tak v ten okamžik můžeme žádat o dotace,“ doplnil Hájek s tím, že by se snad mohlo začít stavět ještě letos.

Druhá strana

Samostatnou kapitolou na Vltavské cestě je cyklostezka z krajské metropole na Hlubokou. Která je už tak oblíbená, až je paradoxně pro kolaře či bruslaře nebezpečná.

„Stezka na pravém břehu, která je teď v předprojektové fázi, se tedy postavit prostě musí! Máme takovou představu, jak bychom přirozeným a nenásilným způsobem od sebe oddělili kolaře a bruslaře. Půlka stezky by byla pouze vysypána šotolinou, takže tudy budou jezdit cyklisté,“ podotýká Votřel.

Samotní cyklisté by novou stezku napravo od Vltavy jenom uvítali.

„Určitě, druhá trasa na Hlubokou bude jenom přínosem. S dětmi tudy rádi jezdíme, protože to je lehká trasa. Ale teď navíc ji stavebníci pěkně rozvrtali a jezdí tudy opravdu už moc lidí. Takže byli bychom jenom pro druhou stezku,“ míní sedmadvacetiletá Markéta Hudová.